Publicatie Cultuureducatie met Kwaliteit 2019

LEIDEN – Cultuureducatie doet leren, creëren en inspireren. Het is fascinerend om te zien hoe elke school hier op eigen wijze invulling aan geeft. Het mooie van cultuureducatie is dat het altijd in ontwikkeling is, zo ook op de scholen in Holland Rijnland. Deze ontwikkelingen hebben wij in een publicatie uitgelicht aan de hand van inspirerende verhalen uit de praktijk.

Verschillende icc-ers en directeuren van zowel scholen als culturele instellingen komen aan het woord. Zij vertellen hoe zij aan de slag zijn gegaan om van een visie op cultuureducatie de stap te zetten naar de praktijk. Maar ook vertellen zij wat cultuureducatie voor hen betekent en hoe zij dit graag in de toekomst willen zien.

Daarnaast lichten we verschillende samenwerkingsverbanden uit, vertellen we hoe scholen aan de slag gingen met procesgerichte didactiek en geven wij tips over deskundigheidsbevordering.

Nieuwsgierig geworden naar onze publicatie? Klik dan hier om deze te bekijken.

Basistraining Procesgerichte Didactiek

LEIDEN – Creativiteit stimuleren in cultuureducatie en andere vakgebieden. Hoe doe je dat?

Het is algemeen bekend dat kinderen bij het knippen van allemaal dezelfde kip, hun ei niet kwijt kunnen. Anderzijds blijft de ontwikkeling van kinderen die te weinig sturing krijgen, steken in een oppervlakkig proces.
Wanneer het gaat om cultuureducatie, is het vinden van een balans tussen de inbreng van de leerling en de sturing van de leerkracht een uitdaging. Hoe stimuleer je een creatief proces waarbinnen kinderen worden uitgedaagd nieuwe mogelijkheden te ontdekken èn vaardigheden leren? Hoe leg je van hieruit de verbinding met andere vakgebieden? En hoe pas je dit toe in je les muziek, drama of beeldende vorming?

In de basistraining Procesgerichte Didactiek ervaar je zelf hoe door middel van procesgerichte didactiek het creatief denken en handelen wordt gestimuleerd. Je krijgt handvatten om het creatieve proces van leerlingen te stimuleren en om vakken te integreren. De opgedane kennis in deze training wordt op school geïmplementeerd onder leiding van een van onze adviseurs cultuureducatie. Zo ondersteunt de adviseur bij het voorbereiden van procesgerichte lessen en coacht zij leerkrachten in het toepassen van procesgerichte didactiek.
De training wordt op maat aangeboden, waarbij de school kiest voor een nadruk op beeldende vorming, muziek of drama.

Duur: 1 bijeenkomst van 3 uur, implementatietraject op maat
Doelgroep: schoolteam
Locatie: op school
Prijs: € 300,- per school excl. btw.

Deze cursus wordt ook aangeboden binnen het ontwikkeltraject van het programma ‘Cultuureducatie met Kwaliteit’. Heb je als school een overeenkomst met ons en neem je deel aan dit ontwikkeltraject? Neem dan contact op met jouw persoonlijke adviseur cultuureducatie!

Basisscholen Leiderdorp aan de slag met procesgerichte didactiek

LEIDEN – Samenhang in het curriculum en een betere kwaliteit van de cultuureducatieve lessen is een wens van veel basisscholen en de overheid. Maar hoe bereik je dit?

De PCBO- scholen in Leiderdorp gingen de uitdaging aan. Hun visie op cultuureducatie zette hen op het spoor van procesgerichte didactiek. Hun grootste wens was meer samenhang in het aanbod, met name in de atelierlessen. Om hiertoe te komen werden er op de scholen visiebijeenkomsten georganiseerd en enquêtes afgenomen. Hieruit kwam naar voren dat de scholen binnen cultuureducatie zowel het creatief vermogen willen bevorderen als de persoonlijke ontwikkeling van belang vinden.

Cultuureducatiegroep stelt voor om procesgerichte didactiek in te zetten om meer samenhang te bereiken. Deze didactiek sluit nauw aan bij de visie van de scholen omdat het creatief vermogen en de persoonlijke ontwikkeling worden bevorderd door kinderen ruimte én richting te geven.

Benieuwd naar de verdere aanpak en de implementatie van procesgerichte didactiek op de PCBO- scholen? Lees dan het volledige artikel in Kunstzone hier.


Vernieuwde Mijnschool pagina

LEIDEN – Een persoonlijke schoolpagina waar je als school alles kunt vinden op het gebied van cultuureducatie. Dat krijgen de scholen die via ons deelnemen aan het programma ‘Cultuureducatie met Kwaliteit’.

Het afgelopen jaar zijn we druk bezig geweest met de ontwikkeling van een nieuwe Mijnschool pagina; een persoonlijke online omgeving waar scholen alles kunnen vinden op het gebied van cultuureducatie bij hen op school. Deze online omgeving is alleen zichtbaar voor de school zelf. Hier kunnen zij niet alleen de vorderingen volgen die zij maken door de deelname aan het programma ‘Cultuureducatie met Kwaliteit’, maar ook cultuureducatieve lessen boeken en alles op het gebied van cultuureducatie op school in kaart brengen.

De eerste reacties van de scholen zijn erg positief!
Wil jij ook met ons samenwerken aan dit programma en toegang tot jouw persoonlijke schoolpagina? Neem dan contact met ons op!

OCW investeert in museumbezoeken

LEIDEN – “Ook maken we het mogelijk dat alle kinderen tijdens hun schooltijd het Rijksmuseum bezoeken” wordt er in het regeerakkoord vermeld. Om dit te realiseren investeert het ministerie van OCW structureel € 4.5 miljoen.

Vanaf 2019 wordt dit bedrag toegevoegd aan de prestatiebox voor het basisonderwijs. Op dit moment is er in de prestatiebox een bedrag van € 11,87 per leerling beschikbaar voor de doelen van het programma Cultuureducatie met Kwaliteit. Dit bedrag wordt opgehoogd met € 3,- per leerling. Hiermee wordt het mogelijk gemaakt dat alle basisschoolleerlingen minimaal één keer in hun schooltijd naar een museum kunnen.

Basisscholen kunnen met deze extra middelen het museumbezoek bekostigen, zowel het vervoer als de rondleiding/educatieve activiteit. Daarmee wordt een (financiële) drempel weggehaald. Scholen mogen zelf kiezen welk museum zij bezoeken.