ICC- inspiratiemiddag

LEIDEN – Op woensdagmiddag 27 november 2019 organiseert Cultuureducatiegroep in samenwerking met BplusC en de gemeente Leiden de ICC- inspiratiemiddag “Praat, denk en doe mee!” in Naturalis.

Het programma voor de middag bestaat uit verschillende onderdelen. We geven niet alleen een inspirerende workshop over muziekonderwijs maar ook uitwisseling is deze middag een belangrijk onderdeel.
De icc-ers in Leiden vragen we om samen met de gemeente Leiden mee te denken over het cultuurbeleid in Leiden voor de komende jaren.
De icc-ers uit de andere gemeenten in Holland Rijnland gaan met elkaar in gesprek over de dilemma’s die zij tegenkomen in de praktijk d.m.v. Critical Response Proces; een intervisie methode die veel gebruikt wordt door kunstenaars.

Ben jij werkzaam als interne cultuurcoördinator op jouw school en wil jij je kennis nog meer verdiepen en nieuwe inspiratie opdoen? Vind je het leuk om je ervaringen uit te wisselen met collega’s? Dan is deze middag echt iets voor jou!

Waar
Naturalis
Darwinweg 2
2333 CR Leiden

Wanneer
Woensdag 27 november van 14.00 – 17.00 uur

Aanmelden
Om je aan te melden voor deze middag, klik dan hier

Educatoren bijeenkomst

LEIDEN – Op dinsdagmiddag 5 november 2019 organiseert Cultuureducatiegroep een informatieve en interactieve bijeenkomst voor de educatoren van culturele instellingen bij Rijksmuseum van Oudheden.
Tijdens deze bijeenkomst gaan we met elkaar in gesprek over de aansluiting bij thematisch onderwijs, samenhang en vakintegratie.

Deze middag hebben we een aantal sprekers uitgenodigd, waaronder Kris van Veen, educator van het Catherijneconvent in Utrecht en Louise Doornenbal, cultuurcoördinator van VSO Stip. Zij komen vertellen over hun bijzondere samenwerkingsproject. Verder komen Veerle Beurze, cultuurcoördinator en specialist van de methode Da Vinci, Tom Navis, directeur van een school die met IPC werkt en Eveline Timmermans, leerkracht en cultuurcoördinator die werkt met de Wetenschapsknooppunten. Zij komen praten over hun ervaringen en de mogelijkheden die zij zien.

Tijdens het interactieve gedeelte gaan we vanuit verschillende perspectieven met elkaar in gesprek over thematische afstemming en het werken vanuit de leervragen van leerlingen.

Alle educatoren van de instellingen die met Cultuureducatiegroep samenwerken zijn van harte welkom! Is jouw instelling nog niet bij Cultuureducatiegroep aangesloten, of werk je niet als educator maar wil je wel graag bij de bijeenkomst zijn? Neem dan contact met ons op.

Waar
Rijksmuseum van Oudheden
Rapenburg 28
2311 EW Leiden

Wanneer
Dinsdag 5 november van 14.00 – 16.00 uur

Aanmelden
Om je aan te melden voor deze middag, klik dan
hier

Cultuureducatiegroep gaat verhuizen

LEIDEN – Na ruim 5 jaar op een mooie locatie te hebben gezeten aan de Oude Vest in Leiden, gaat Cultuureducatiegroep verhuizen naar een andere locatie. Op dinsdag 2 juli verhuizen wij naar het Rapenburg in Leiden.

Moeilijk bereikbaar
Van maandag 1 t/m vrijdag 5 juli zijn wij wegens de verhuizing mogelijk telefonisch en per mail moeilijk te bereiken.

Nieuw telefoonnummer
Bij een nieuw kantoor hoort ook een nieuw telefoonnummer.
Per 2 juli zijn wij telefonisch bereikbaar op:

071- 2048649

Ons nieuwe kantoor
Het nieuwe bezoekadres is:

Rapenburg 8-10
2311 EV Leiden

Ons postadres blijft ongewijzigd:

Postbus 11138
2301 EC Leiden


Publicatie Cultuureducatie met Kwaliteit 2019

LEIDEN – Cultuureducatie doet leren, creëren en inspireren. Het is fascinerend om te zien hoe elke school hier op eigen wijze invulling aan geeft. Het mooie van cultuureducatie is dat het altijd in ontwikkeling is, zo ook op de scholen in Holland Rijnland. Deze ontwikkelingen hebben wij in een publicatie uitgelicht aan de hand van inspirerende verhalen uit de praktijk.

Verschillende icc-ers en directeuren van zowel scholen als culturele instellingen komen aan het woord. Zij vertellen hoe zij aan de slag zijn gegaan om van een visie op cultuureducatie de stap te zetten naar de praktijk. Maar ook vertellen zij wat cultuureducatie voor hen betekent en hoe zij dit graag in de toekomst willen zien.

Daarnaast lichten we verschillende samenwerkingsverbanden uit, vertellen we hoe scholen aan de slag gingen met procesgerichte didactiek en geven wij tips over deskundigheidsbevordering.

Nieuwsgierig geworden naar onze publicatie? Klik dan hier om deze te bekijken.

Meetkunst

LEIDEN – Ruimte, patronen, verhoudingen en perspectief, allemaal begrippen die zowel thuishoren in de meetkunde als in de beeldende kunst en vormgeving. We halen ze uit de rekenboeken en laten kinderen ze onderzoeken aan de hand van beeldende kunst en creatieve opdrachten. Wat zijn dan de effecten op de leerlingen en de leerkrachten? Daarover gaat het onderzoek naar het project Meetkunst.

Het project Meetkunst bestaat uit een 3-jarig onderzoek waarin een lessenserie en training voor leerkrachten is ontwikkeld. Zowel het onderzoek als het lesmateriaal kun je hier gratis downloaden.

Eind juni verschijnt er ook een artikel Meetkunst in het blad Kunstzone. Daarin beschrijft onze adviseur Aafje haar rol en bevindingen binnen het project. Ben je benieuwd naar dit artikel? Klik dan hier.

VR in de klas

LEIDEN – Voor de leerlingen van mytylschool De Thermiek is het bezoeken van een museumles niet vanzelfsprekend. Om ze toch een museumles te laten ervaren, werd in samenwerking met Bern Media en Museum Volkenkunde het project Fieldclip opgezet. Met dit project stappen de leerlingen in de wereld van het museum d.m.v. Virtual Reality.

Donderdag 6 juni vond op de Thermiek de laatste pilot plaats van dit project. De leerlingen hadden al eerder in het project kennis gemaakt met VR waarbij ze door een VR-bril mochten rondkijken in Museum Volkenkunde. Tijdens de pilot mochten de kinderen zichzelf verplaatsen door de zaal waarbij ze gingen proberen pictogrammen te zoeken en te luisteren naar verhalen bij de verschillende objecten. Waar sommige leerlingen het kijken in de bril vorige keer nog spannend vonden, gingen ze nu op verkenning en leren ze over de verschillende objecten. “Ik heb een verhaal gehoord”, zegt één van de kinderen. “In China brengt een draak geluk!”

Vanaf schooljaar 2019 – 2020 zal de VR-app ook voor andere scholen beschikbaar zijn. Meer informatie hierover volgt. Wil je meer lezen over het project Fieldclip, bekijk dan onze publicatie 2019 hier.


Basistraining Procesgerichte Didactiek

LEIDEN – Creativiteit stimuleren in cultuureducatie en andere vakgebieden. Hoe doe je dat?

Het is algemeen bekend dat kinderen bij het knippen van allemaal dezelfde kip, hun ei niet kwijt kunnen. Anderzijds blijft de ontwikkeling van kinderen die te weinig sturing krijgen, steken in een oppervlakkig proces.
Wanneer het gaat om cultuureducatie, is het vinden van een balans tussen de inbreng van de leerling en de sturing van de leerkracht een uitdaging. Hoe stimuleer je een creatief proces waarbinnen kinderen worden uitgedaagd nieuwe mogelijkheden te ontdekken èn vaardigheden leren? Hoe leg je van hieruit de verbinding met andere vakgebieden? En hoe pas je dit toe in je les muziek, drama of beeldende vorming?

In de basistraining Procesgerichte Didactiek ervaar je zelf hoe door middel van procesgerichte didactiek het creatief denken en handelen wordt gestimuleerd. Je krijgt handvatten om het creatieve proces van leerlingen te stimuleren en om vakken te integreren. De opgedane kennis in deze training wordt op school geïmplementeerd onder leiding van een van onze adviseurs cultuureducatie. Zo ondersteunt de adviseur bij het voorbereiden van procesgerichte lessen en coacht zij leerkrachten in het toepassen van procesgerichte didactiek.
De training wordt op maat aangeboden, waarbij de school kiest voor een nadruk op beeldende vorming, muziek of drama.

Duur: 1 bijeenkomst van 3 uur, implementatietraject op maat
Doelgroep: schoolteam
Locatie: op school
Prijs: € 300,- per school excl. btw.

Deze cursus wordt ook aangeboden binnen het ontwikkeltraject van het programma ‘Cultuureducatie met Kwaliteit’. Heb je als school een overeenkomst met ons en neem je deel aan dit ontwikkeltraject? Neem dan contact op met jouw persoonlijke adviseur cultuureducatie!

Vernieuwde Mijnschool pagina

LEIDEN – Een persoonlijke schoolpagina waar je als school alles kunt vinden op het gebied van cultuureducatie. Dat krijgen de scholen die via ons deelnemen aan het programma ‘Cultuureducatie met Kwaliteit’.

Het afgelopen jaar zijn we druk bezig geweest met de ontwikkeling van een nieuwe Mijnschool pagina; een persoonlijke online omgeving waar scholen alles kunnen vinden op het gebied van cultuureducatie bij hen op school. Deze online omgeving is alleen zichtbaar voor de school zelf. Hier kunnen zij niet alleen de vorderingen volgen die zij maken door de deelname aan het programma ‘Cultuureducatie met Kwaliteit’, maar ook cultuureducatieve lessen boeken en alles op het gebied van cultuureducatie op school in kaart brengen.

De eerste reacties van de scholen zijn erg positief!
Wil jij ook met ons samenwerken aan dit programma en toegang tot jouw persoonlijke schoolpagina? Neem dan contact met ons op!

Basisscholen Leiderdorp aan de slag met procesgerichte didactiek

LEIDEN – Samenhang in het curriculum en een betere kwaliteit van de cultuureducatieve lessen is een wens van veel basisscholen en de overheid. Maar hoe bereik je dit?

De PCBO- scholen in Leiderdorp gingen de uitdaging aan. Hun visie op cultuureducatie zette hen op het spoor van procesgerichte didactiek. Hun grootste wens was meer samenhang in het aanbod, met name in de atelierlessen. Om hiertoe te komen werden er op de scholen visiebijeenkomsten georganiseerd en enquêtes afgenomen. Hieruit kwam naar voren dat de scholen binnen cultuureducatie zowel het creatief vermogen willen bevorderen als de persoonlijke ontwikkeling van belang vinden.

Cultuureducatiegroep stelt voor om procesgerichte didactiek in te zetten om meer samenhang te bereiken. Deze didactiek sluit nauw aan bij de visie van de scholen omdat het creatief vermogen en de persoonlijke ontwikkeling worden bevorderd door kinderen ruimte én richting te geven.

Benieuwd naar de verdere aanpak en de implementatie van procesgerichte didactiek op de PCBO- scholen? Lees dan het volledige artikel in Kunstzone hier.