In 2013 en 2014 is het Referentiekader Cultuureducatie Holland Rijnland ontwikkeld. Dit is een overzicht van de kennis, vaardigheden en attituden – tezamen competenties – waarvan basisscholen in deze regio het belangrijk vinden dat leerlingen die door middel van cultuureducatie ontwikkelen.
Belangrijke competenties zijn onder andere:
- cultureel (zelf)bewustzijn/reflectief vermogen
- creatief vermogen
- receptief vermogen
- (re)productief vermogen
Door activiteiten in te zetten die deze competenties stimuleren ontstaat een doorlopende leerlijn cultuureducatie. Het gaat hierbij om activiteiten die een school zelf verzorgt én om activiteiten van culturele instellingen.
Er zijn 2 posters: voor regulier basisonderwijs en voor speciaal basisonderwijs. Omdat deze leerlingen zich ieder op hun eigen manier ontwikkelen.
- Klik hier om de poster voor het reguliere basisonderwijs te bekijken.
- Klik hier om de poster voor het speciaal onderwijs te bekijken.
Als school of instelling kies je op welke competenties je je wilt focussen. Wat past bij jouw visie? Jouw leerling populatie/collectie/expertise? Door vervolgens activiteiten in te zetten die de gekozen competenties stimuleren, ontstaat een doorlopende leerlijn cultuureducatie. Het gaat hierbij om activiteiten die een school zelf verzorgt en om activiteiten van culturele instellingen, al dan niet in samenhang met andere leergebieden.
Scholen kunnen aan de hand van het referentiekader zelf een leerlijn uitrollen en activiteiten verzinnen of begeleid aan de slag middels het in dit kader ontwikkelde scholingsprogramma.
- Werk je in een culturele organisatie? Dan kun je meer informatie nalezen in deze brochure.
- Werk je op een basisschool? Dan kun je meer informatie lezen in deze brochure.
Eerste bijeenkomst: wat is het referentiekader
In de eerste bijeenkomst wordt het referentiekader toegelicht: Wat is het? Waarom zou je het inzetten? Hoe kun je het inzetten? Samen met collega’s stel je vast wat jullie insteek van het referentiekader wordt.
Tweede bijeenkomst: inzetten van het referentiekader
In de tweede bijeenkomst bespreek je hoe het referentiekader sinds de eerste bijeenkomst is ingezet in de organisatie. Wat gaat goed? Waar is nog aandacht nodig? Zodat cultuureducatie ook in jouw organisatie cultuureducatie met kwaliteit is!
Duur: 2 bijeenkomsten van 2 uur
Doelgroep: schoolteam, medewerker culturele instelling
Klik hier voor meer informatie.