LesNat en droog in de Hortus – groep 3

Jouw leerlingen brengen een bezoek aan de vissen. Samen met de museumdocent verwonderen ze zich over het leven onder water. Er drijven ook planten op het water. Hoe kan dat? En waarom blijft een plastic flesje drijven? De leerlingen verkennen vervolgens met zo’n flesje gevuld met water de Hortus. Ze sprenkelen kleine druppeltjes water op allerlei plekken. Wat doet het water?

Daarna is het tijd voor een onderzoek in de tropische kassen. Hoe zijn de kassen gebouwd? Waarom zijn ze zo gemaakt? Wat is het verschil tussen binnen en buiten? Tenslotte zoeken de kinderen buiten een mooi plantje uit dat het laatste slokje water uit hun flesje kan gebruiken.

Let op, wegens de corona maatregelingen kan deze les enkel op de maandagen geboekt worden tussen 10.00 – 13.00 uur.

De leerlingen ontdekkende verschillende eigenschappen van water en de rol van water in de natuur. Ze kunnen een aantal simpele proefjes met water uitvoeren. In de les is aandacht voor technische producten, materialen en gereedschappen, technische inzichten, natuurkundige verschijnselen en onderzoekend leren. De les sluit aan bij de kerndoelen van het leergebied Oriëntatie op jezelf en de wereld.

De les sluit aan bij de volgende lesmethodes:

• Naut
Groep 5. Thema 4: Techniek om je heen.
Groep 5. Thema 5: Weer en klimaat. Les 3: Het klimaat.

• Natuniek
Groep 4. Thema 3: Planten en dieren. Les 1: Leven in de sloot.
Groep 4. Thema 4: Techniek helpt jou. Les 2: Wat een verschil en Les 3: zuinig met water.

• Argus Clou Natuur en techniek
Groep 3. Thema 1: Een aap in huis. Les 2: Drijft het of niet?
Groep 3. Thema 2: Wat hoor ik? Les 1: Lucht en water.

Maximaal aantal leerlingen: 30

Aantal begeleiders: 6

– Wegens de corona maatregelingen kan deze les enkel op de maandagen geboekt worden tussen 10.00 – 13.00 uur.
– De les dient minimaal 4 weken van te voren geboekt te worden.
– De les kan altijd door gaan, ook bij regen. Dan worden de kassen en binnenruimtes gebruikt.
– De inhoud van de les zal aan het seizoen aangepast worden.
– Het verzoek de leerlingen alvast in groepen van 15 leerlingen te verdelen.
– Per vijf leerlingen wordt er één begeleider verwacht.
– Van de ouders en de leerkracht wordt een ondersteunende rol verwacht.
– Deze les is ook geschikt voor het speciaal onderwijs. Neem in dat geval wel even contact met ons op om het bezoek te bespreken.

De voorbereidende les is op dit moment nog in ontwikkeling. Je kunt zonder voorbereidende les gewoon deelnemen aan de les.

De kosten voor de les bedragen € 120,- per groep met maximaal 30 leerlingen.
Let op, wanneer een klas maximaal 15 leerlingen heeft, bedragen de kosten € 60,- voor de les.

Neem voor verdere informatie contact op met jouw adviseur cultuureducatie van Cultuureducatiegroep via e-mail: educatie@cultuureducatiegroep.nl of telefoon 071-2048649.

Login

Voor het inschrijven heb je een gebruikersnaam en een wachtwoord nodig.
Als je nog niet bij ons bent ingeschreven, kun je vrijblijvend contact met ons opnemen via educatie@cultuureducatiegroep.nl

Om direct bij het evaluatieformulier van de door jouw gevolgde les terecht te komen, log je rechtsboven in met jouw inloggegevens. Alvast hartelijk dank voor het invullen van het evaluatieformulier.


Hortus botanicus Leiden

De Hortus speelt een prominente rol als internationaal waardevolle wetenschappelijke plantencollectie en als plek met veel historie en sfeer, waar wetenschappelijk werk, leren over en genieten van planten hand in hand gaan.  De Hortus wil een interessante, geliefde plek zijn voor hoogwaardig nationaal en internationaal cultuur- en groentoerisme en voor gespecialiseerde informatie-uitwisseling over planten aan diverse groepen in de maatschappij. De Hortus biedt binnen de cultuurlijnen Museum, Tijd en Ik en de wereld lessen aan.

 

Contact