LesLevende geschiedenis – groep 5 t/m 8

Ga mee op tijdreis door de geschiedenis van Leiden. Er is keuze uit de periodes prehistorie (jagers en boeren), Romeinse tijd (Grieken en Romeinen) of middeleeuwen (steden en staten). Of kies voor het thema archeologie.

Al in de tijd van de jagers en boeren woonden er mensen in Leiden, de Romeinen hebben er een stoer fort gebouwd en in de middeleeuwen was onze stad wereldberoemd om het Leids laken. Gekleed in historisch kostuum en aan de hand van replica’s en echte archeologische vondsten uit Leiden neemt de vakleerkracht de klas mee naar een van deze perioden uit de geschiedenis. De kinderen kunnen het verleden van hun stad bekijken, beluisteren, ruiken, proeven en voelen. Bovendien gaan zij zelf in groepjes aan de slag met opdrachten en spelletjes over de betreffende periode: wat aten de mensen in de prehistorie, hoe ging het eraan toe in een Romeins badhuis en waarmee speelden middeleeuwse kinderen? We ontdekken het tijdens deze lessen.

Bij het thema archeologie duiken de kinderen in de geschiedenis van de stad Leiden. De vakleerkracht, zelf archeoloog, vertelt aan de hand van echte vondsten over de archeologie van onze stad en wat daarbij allemaal komt kijken. Wat is het werk van een archeoloog? Wat is er in Leiden allemaal gevonden? Hoe weten we hoe oud de vondsten zijn? De kinderen doen vervolgens in groepjes opdrachten met vondsten uit Leidse bodem: ze dateren aardewerk, onderzoeken dierenbotten, plakken scherven aan elkaar tot potten en achterhalen de functie van mysterieuze vondsten.

Let op: deze les moet minimaal met 2 klassen per school geboekt worden.

De belangstelling voor historische aspecten, het verleden en ‘hoe het allemaal gekomen is’ neemt in deze leeftijdscategorie toe. Dit project speelt hierop in. Het laat hen begrippen rondom cultureel erfgoed uit eigen omgeving hanteren en benoemen. Ze kunnen, vanuit hun eigen perspectief en vanuit het perspectief van een ander uit een andere generatie, aangeven waarom zaken voor de toekomst worden bewaard. Ze worden uitgedaagd verbanden te leggen tussen het verleden en het heden. Kinderen van deze leeftijd ontwikkelen een besef van wat er heeft plaatsgevonden doordat ze het zich kunnen verbeelden.

Competenties:
Culturele vaardigheden en cognitieve vaardigheden.

Maximaal aantal leerlingen: 30

Aantal begeleiders: 1

– De les duurt 75 minuten.
– Bij inschrijving voor deze les dien je gelijk een historische periode te kiezen.
– Er kunnen maximaal 30 leerlingen deelnemen, oplossingen voor grotere groepen alleen in overleg.
– Voor de les moeten de stoelen ingedeeld worden in een kring.
– Voor deze les is een digibord nodig en een actieve aanwezigheid van een groepsleerkracht.

– De les is in overleg ook geschikt voor het Speciaal (Basis) Onderwijs. Wij ontvangen hierover graag specifieke informatie van de groepsleerkracht over de bijzonderheden in de groep. (Wat maakt dat dit project kan slagen in deze groep? Wat verwacht de school van de vakleerkracht? Wat wil de school de leerlingen meegeven met dit project (leren/ervaren)? Wij stemmen dit vooraf af met de betreffende vakleerkracht. Daarna besluiten we of de wederzijdse wensen en verwachtingen rond het project waar te maken zijn, dus of het project doorgaat voor de ingeschreven groep.

Hieronder vind je het bijbehorende lesmateriaal.

Indien het niet lukt om het lesmateriaal te openen, leert de ervaring dat dat meestal aan verouderde software ligt. Hier kun je het volgende aan doen: je browser updaten, een nieuwe versie van Adobe Acrobat installeren en je mediaplayer updaten. Mocht het daarna toch niet lukken om het lesmateriaal te openen, neem dan contact met ons op zodat wij je kunnen helpen.

BplusC stuurt ca. 2 weken voorafgaand aan de les een brief met alle praktische informatie en bijbehorend lesmateriaal.

Lesbrief Levende geschiedenis - Middeleeuwen

Download
Lesbrief Levende geschiedenis - Prehistorie

Download
Lesbrief Levende geschiedenis - Romeinse tijd

Download

– De kosten voor deze les in de klas bedragen 110,- euro per klas.
– Dit is exclusief reiskosten buiten Leiden: € 12,50 per dag.
– Voor de kunstlessen van BplusC geldt een instaptarief van 25,- euro per aanvraag (bij gelijktijdig aanvragen van meerdere lessen geldt dit eenmaal).
– Reiskosten en instaptarief gelden niet voor scholen met een Cultuur Pakket bij BplusC.

Neem voor de vergoedingsregeling in jouw gemeente contact op met jouw adviseur cultuureducatie van Cultuureducatiegroep via e-mail educatie@cultuureducatiegroep.nl of telefoon 071-2048649.

Login

Voor het inschrijven heb je een gebruikersnaam en een wachtwoord nodig.
Als je nog niet bij ons bent ingeschreven, kun je vrijblijvend contact met ons opnemen via educatie@cultuureducatiegroep.nl

Om direct bij het evaluatieformulier van de door jouw gevolgde les terecht te komen, log je rechtsboven in met jouw inloggegevens. Alvast hartelijk dank voor het invullen van het evaluatieformulier.


BplusC

BplusC – Bibliotheek plus Centrum voor kunst en cultuur – zet zich in om het leven van alle inwoners van de regio Leiden actief te verrijken met kunst, cultuur en kennis. Voor iedereen, toegankelijk en laagdrempelig. Kwaliteit is waar ze voor staan. Hun hart en onze kracht liggen in het ontwikkelen, samenstellen en organiseren van een totaalpakket cultuureducatie, leesbevordering en mediawijsheid.

De projecten voor het onderwijs ontwikkelen het cultureel zelfbewustzijn bij kinderen. Het gaat over vragen als: ‘Wie ben ik?’ en ‘Wie ben ik ten opzichte van anderen?’. Van daaruit werken ze aan een bijzondere ervaring of nieuwe ontdekking. Zo prikkelen ze bij kinderen de levenslust en de wil om te leren – en hopen ook op uw school bij te dragen aan de culturele levensloop van ieder kind!

Contact