Deze les is onderdeel van de cultuurlijn(en): Cultuurlijn: Tijd - Cultuurlijn: Op Maat

LesLevende geschiedenis | Prehistorie, Romeinse tijd of middeleeuwen – groep 5 en 6

Breng de geschiedenis tot leven in de klas. Er is keuze uit de periodes prehistorie (jagers en boeren), Romeinse tijd (Grieken en Romeinen) of middeleeuwen (steden en staten). Al in de tijd van de jagers en boeren woonden er mensen in Leiden, de Romeinen hebben er een stoer fort gebouwd en in de middeleeuwen was onze stad wereldberoemd om het Leidse laken.

Gekleed in historisch kostuum en aan de hand van replica’s en echte archeologische vondsten uit Leiden vertelt de vakleerkracht over deze perioden uit de geschiedenis. De kinderen kunnen het verleden van hun stad bekijken, beluisteren, ruiken, proeven en voelen.

Bovenstaande opdracht is het ‘basis-project’. Je kunt als school er ook voor kiezen om deze les in een ‘plus- project’ versie te boeken.
In het plus-project gaan de kinderen daarna met twee vakleerkrachten zelf in groepjes aan de slag: zij onderzoeken, schrijven en maken iets als aandenken aan de betreffende historische periode.

Let op:
Deze les vindt plaats in de klas.
Deze les moet minimaal met 2 klassen per school geboekt worden.

De belangstelling voor historische aspecten, het verleden en ‘hoe het allemaal gekomen is’ neemt in deze leeftijdscategorie toe. Dit project speelt hierop in. Het laat hen begrippen rondom cultureel erfgoed uit eigen omgeving hanteren en benoemen. Ze kunnen, vanuit hun eigen perspectief en vanuit het perspectief van een ander uit een andere generatie, aangeven waarom zaken voor de toekomst worden bewaard. Ze worden uitgedaagd verbanden te leggen tussen het verleden en het heden. Kinderen van deze leeftijd ontwikkelen een besef van wat er heeft plaatsgevonden doordat ze het zich kunnen verbeelden.

Leerlijn: Tijd, Ik en de wereld

Maximaal aantal leerlingen: 30

Aantal begeleiders: 1

– De les van het basis- project duurt 1,5 uur per klas.
– De les van het plus- project duurt 2 uur per klas.
– Er kunnen maximaal 30 leerlingen deelnemen, oplossingen voor grotere groepen alleen in overleg.
– Voor de les moeten de stoelen ingedeeld worden in een kring en moet er een historische periode gekozen worden.
– Voor deze les is een digibord nodig.
– De projecten zijn in overleg ook geschikt voor het Speciaal (Basis) Onderwijs. Wij ontvangen hierover graag specifieke informatie van de groepsleerkracht over de bijzonderheden in de groep. (Wat maakt dat dit project kan slagen in deze groep? Wat verwacht de school van de vakleerkracht? Wat wil de school de leerlingen meegeven met dit project (leren/ervaren)? Wij stemmen dit vooraf af met de betreffende vakleerkracht. Daarna besluiten we of de wederzijdse wensen en verwachtingen rond het project waar te maken zijn, dus of het project doorgaat voor de ingeschreven groep.

Discipline: muziek, voor het plus- project: dans

– De kosten voor het basis- project van 1,5 uur bedragen 112,50 euro per klas.
– De kosten voor het plus- project van 2 uur bedragen 150 euro per klas.

Let op:
– beide bedragen zijn exclusief reiskosten buiten Leiden (0,28 euro per km).
– inschrijven kan alleen vanaf minimaal 2 klassen per project.
– voor de kunstlessen van BplusC geldt een instaptarief van 25,- euro per aanvraag (bij gelijktijdig aanvragen van meerdere lessen geldt dit eenmaal).

Login

Voor het inschrijven heb je een gebruikersnaam en een wachtwoord nodig.
Als je nog niet bij ons bent ingeschreven, kun je vrijblijvend contact met ons opnemen via educatie@cultuureducatiegroep.nl

Om direct bij het evaluatieformulier van de door jouw gevolgde les terecht te komen, log je rechtsboven in met jouw inloggegevens. Alvast hartelijk dank voor het invullen van het evaluatieformulier.


BplusC

BplusC – Bibliotheek plus Centrum voor kunst en cultuur – zet zich in om het leven van alle inwoners van de regio Leiden actief te verrijken met kunst, cultuur en kennis. Voor iedereen, toegankelijk en laagdrempelig. Kwaliteit is waar ze voor staan. Hun hart en onze kracht liggen in het ontwikkelen, samenstellen en organiseren van een totaalpakket cultuureducatie, leesbevordering en mediawijsheid.
De projecten voor het onderwijs ontwikkelen het cultureel zelfbewustzijn bij kinderen. Het gaat over vragen als: ‘Wie ben ik?’ en ‘Wie ben ik ten opzichte van anderen?’. Van daaruit werken ze aan een bijzondere ervaring of nieuwe ontdekking. Zo prikkelen ze bij kinderen de levenslust en de wil om te leren – en hopen ook op uw school bij te dragen aan de culturele levensloop van ieder kind!

Contact

Meer voor groep 5