LesJeugdtheaterhuis… Er was eens! – groep 3 t/m 6

Er was eens: Een arme houthakker – Een koning – Een muis, een vogel en een worst…
Het begin van een sprookje – Altijd spannend, avontuurlijk, mooi, griezelig of stoer. Wie kent ze niet: de avonturen van Assepoester, IJzeren Hans en de Gouden Gans! Maar weet jij ook wie deze sprookjes bedacht heeft en waarom ze vroeger verteld werden? Weet je ook dat sommige verhalen al heel oud zijn en ooit in verre landen bedacht zijn? En wat zou er gebeuren als sprookjesfiguren uit verschillende verhalen elkaar tegen zouden komen in het bos, de herberg of in een kasteel?

In het project Jeugdtheaterhuis… Er was eens! gaan twee boswachters uit het sprookjesbos in protest. Niemand fantaseert meer en nu zijn alle sprookjesfiguren uit het bos verdwenen. Ze stappen jouw klas binnen en vragen om hulp. In een fantasierijke theaterworkshop ga je samen met je groep op zoek naar de sprookjesfiguren en speel je zomaar opeens een rol in een fantastisch avontuur. Terwijl je bezig bent leer je ook nog een heleboel over sprookjes en over theater!

Spelplezier is het uitgangspunt van de workshop, waarbij creativiteit en verbeeldingskracht door middel van uitdagende spelopdrachten gestimuleerd worden.

Kerndoel:
De leeropbrengst van de workshop sluit aan op de kerndoelen voor Kunstzinnige oriëntatie.

Vakoverstijgende verbindingen:
De workshop sluit aan bij de taallessen: op een creatieve manier met taal omgaan, mondelinge taalvaardigheid, verrijking van de woordenschat.

Doel en competenties:
– De leerling maakt kennis met theater door zelf te spelen en te kijken naar het spel van anderen.
– De leerling maakt op actieve wijze kennis met jeugdliteratuur.
– De leerling behoudt een prettige en veilige spelomgeving en waardeert en stimuleert spel en inzet van andere leerlingen.
– De leerling neemt deel aan groepsopdrachten met de gehele groep
– De leerling speelt voor andere leerlingen uit de groep
– De leerling maakt kennis met de rol van publiek en de daarbij behorende voorwaarden.
– De leerling zet eigen fantasie in binnen samenspel met andere leerlingen.

In de workshops staan de volgende spelvaardigheden centraal: fantasie, verbeelding, samenspel, tevens wordt er gewerkt aan sociale vaardigheden zoals: inlevingsvermogen, observeren, samenwerken en onderzoeken van emoties.

Maximaal aantal leerlingen: 35

Aantal begeleiders: 1

– Maximaal 35 leerlingen per groep.
– De les duurt 90 minuten.
– De les vindt plaats op school in het speellokaal of gymzaal. De workshop start in het klaslokaal.
– Er kunnen meerdere projecten op 1 dag uitgevoerd worden.
– Voor de les is er een geluidsinstallatie nodig met aux aansluiting.
– Aanwezigheid van de groepsleerkracht is gewenst.
– Deze les is ook geschikt voor het speciaal onderwijs. Neem hiervoor contact met ons op.

Leerkrachten ontvangen na afloop van de workshop een lesbrief met speloefeningen en lessuggesties.

De kosten bedragen € 210,- per project en € 60,- reiskosten per projectdag.
Er kunnen meerdere projecten op één dag uitgevoerd worden.

Neem voor de vergoedingsregeling in jouw gemeente contact op met jouw adviseur cultuureducatie van Cultuureducatiegroep via e-mail educatie@cultuureducatiegroep.nl of telefoon 071-2048649.

Login

Voor het inschrijven heb je een gebruikersnaam en een wachtwoord nodig.
Als je nog niet bij ons bent ingeschreven, kun je vrijblijvend contact met ons opnemen via educatie@cultuureducatiegroep.nl

Om direct bij het evaluatieformulier van de door jouw gevolgde les terecht te komen, log je rechtsboven in met jouw inloggegevens. Alvast hartelijk dank voor het invullen van het evaluatieformulier.


Jeugdtheaterhuis

Het Jeugdtheaterhuis wil een huis zijn met deuren die wijd open staan en waar kinderen en jongeren bezig zijn met theater. Bezig zijn met kunst. Voor hen vormt kunst een onuitputtelijke bron om te leren. Theater gaat over de mens en over de vraag hoe deze zich verhoudt tot zichzelf en zijn omgeving. Zelfontplooiing en creativiteitsontwikkeling dragen niet alleen bij aan een persoonlijke groei en zingeving, maar ook aan culturele diversiteit, sociale samenhang, cultureel burgerschap en zelfs aan de culturele activering van de stad en provincie. Het Jeugdtheaterhuis wil een huis zijn dat kinderen en jongeren een veelkleurig en panoramisch vergezicht biedt, dat hen stimuleert en dat hen voor zich weet te winnen en aan zich te binden.

Contact