LesHoe was het leven in Japan? – groep 5

Door spannende doe-opdrachten en een rondleiding in het museum ervaren ze het traditionele Japan. Ze dompelen zich onder in de oude Japanse cultuur. Zo beleven ze de theeceremonie, tekenen ze snel Japanse landschappen en verdiepen zich in Japanse sprookjes. Ook krijgen ze te maken met stoere samoerai!
Ze vergelijken oud met nieuw en leren de verschillen tussen de Nederlandse- en Japanse maatschappij.

De leerlingen leren kenmerken van de traditionele Japanse maatschappij kennen en hoe deze verschilde van het feodaal Europa. Verschillende culturele aspecten komen aan bod. De les behandelt de thema’s Bestuur, Bevolking en welvaart en Zingeving. De les sluit aan bij de kerndoelen van de leergebieden Nederlands, Oriëntatie op jezelf en de wereld en kunstzinnige oriëntatie.
(kerndoelen: 1, 2, 3, 4, 12, 27, 33, 37, 38, 47, 51, 52, 53, 56)

De les sluit aan bij de volgende lesmethodes:

• Argus Clou geschiedenis
Thema 2: stoere ridders en hoge muren; les 1 en 4. Er wordt een koppeling gemaakt naar ridders en kalligrafie.

• Brandaan
Thema 3: leven als ridder. Vergelijking tussen Japanse ridders en Nederlandse ridders en hun familiewapens.
Thema 4: de middeleeuwse stad. Er wordt een koppeling gemaakt tussen het oude Japans bestuur en de Nederlandse. Ook de verschillen tussen een oude Japanse winkelstraat en een oude Nederlandse winkelstraat.

• Speurtocht
Thema 3: het kasteel. Er wordt een vergelijking gemaakt tussen de Nederlandse ridders en de Japanse samoerai.
Thema 4: Naar de stad. Er wordt een koppeling gemaakt met de westerse markten en Japanse winkelstraten.

• Meander
Thema 5: over de grens. Deze les is te koppelen aan de vroegere Nederlandse handel met Japan, op welke manier en om welke producten het ging.

• Argus Clou Aardrijkskunde
Thema 5: geen directe aansluiting, maar er kan een koppeling gemaakt worden met de handel met Japan

Maximaal aantal leerlingen: 30

Aantal begeleiders: 3

– Deze les wordt wegens de corona maatregelingen voorlopig alleen aangeboden op de maandagen.
– Je wordt verzocht de leerlingen alvast in twee groepen te verdelen en tweetallen te maken. De ene helft krijgt een rondleiding, de andere helft gaat in tweetallen opdrachten uitvoeren. Deze twee groepen worden halverwege omgewisseld.
– Voor de rondleiding is er één begeleider nodig, voor de opdrachten zijn er twee begeleiders nodig.
– Van de begeleiders en de leerkracht wordt een ondersteunende rol verwacht.
– Deze erfgoedles is ook geschikt voor het speciaal onderwijs. Neem in dat geval wel even contact op met Cultuureducatiegroep om het bezoek te bespreken.

Hieronder vind je de docenthandleiding voor de les. De bijbehorende Powerpoint met voorbereidings- en verwerkingsles kun je opvragen bij Japanmuseum SieboldHuis via info@sieboldhuis.org.

Docenthandleiding Ik en de Wereld Groep 5 - Hoe was het leven in Japan_

Download

De kosten voor deze les bedragen € 5,- per leerling excl. btw.

Neem voor verdere informatie contact op met jouw adviseur cultuureducatie van Cultuureducatiegroep via e-mail: educatie@cultuureducatiegroep.nl of telefoon 071-2048649.

Login

Voor het inschrijven heb je een gebruikersnaam en een wachtwoord nodig.
Als je nog niet bij ons bent ingeschreven, kun je vrijblijvend contact met ons opnemen via educatie@cultuureducatiegroep.nl

Om direct bij het evaluatieformulier van de door jouw gevolgde les terecht te komen, log je rechtsboven in met jouw inloggegevens. Alvast hartelijk dank voor het invullen van het evaluatieformulier.


Japanmuseum SieboldHuis

Het SieboldHuis biedt u het mooiste uit het Japan van vroeger en nu achter een historische Hollandse gevel. In sfeervolle kamers wandelt u langs honderden schatten uit de natuur, de kunst en de cultuur, die in de 19de eeuw in Japan zijn verzameld door de Beierse arts Philipp Franz von Siebold. SieboldHuis biedt binnen de cultuurlijnen Museum, Tijd, Kunst en Ik en de wereld lessen aan.

 

Contact