LesGezondheid en ziekte, vroeger en nu – groep 7/8

In de tijd van Professor Boerhaave was het niet zo simpel om er achter te komen of je koorts had. De thermometer was nog maar nauwelijks uitgevonden. Gelukkig hebben we nu instrumenten die ons vertellen hoe gezond of ziek ons lichaam is.

Onderzoekend leren
Leerlingen maken hun eigen medisch dossier en gaan aan de slag met moderne meetinstrumenten. Temperatuur, hartslag, polsslag en lengte worden onderzocht. Leerlingen vergelijken daarna hun medisch dossier met het gemiddelde van de Nederlandse kinderen. Zo ontdekken de leerlingen hoe dokters te werk gaan en ontdekken ze hoe het lichaam bij iedereen net even anders functioneert. Vervolgens gaan de leerlingen aan de slag met opdrachten in de tentoonstelling waar ze meer leren over de werkwijze van artsen vroeger. Ze ontdekken o.a. de verschillen tussen anatomische tekeningen uit de 16de eeuw en nu.

De leerlingen maken kennis met de gezondheidszorg in vroegere tijden. Ze krijgen kennis over en inzicht in het menselijk lichaam en hoe wij functies van het lichaam meten.
De les sluit aan bij de leergebieden Nederlands, Rekenen/Wiskunde, Oriëntatie op jezelf en de wereld en Kunstzinnige oriëntatie, en de kerndoelen daarbinnen. In het bijzonder de kerndoelen: 23, 33, 34, 37, 41, 53 en 56.

De leerlingen:
• Kunnen benoemen wie Herman Boerhaave was en wat hij deed als beroep.
• Leren medisch onderzoek naar de patiënt uit de 17de eeuw te vergelijken met medisch onderzoek door een moderne arts.
• Kunnen metingen verrichten aan hun eigen lichaam, met betrekking tot lengte, gewicht, temperatuur, hartslag en polsslag.
• Leren kritisch kijken naar de metingen van hun eigen lichaam en ontdekken dat het per individu verschillend kan zijn of iemand ziek of gezond is. Ze leren dat men kijkt naar statistieken om te bepalen of je ziek of gezond bent.

De les sluit aan bij de volgende lesmethodes:

• Wijzer door de tijd
Groep 7. Thema 3: Een gouden eeuw. Les 4: Uitvinders en onderzoekers.

• Natuniek
Groep 8. Thema 1: Gezondheid. Les 1: Je hart de rode motor en les 3: Leven van lucht.
Groep 8. Thema 4: Techniek helpt jou. Les 1: Tot op het bot en les 2: Hier draait het om.

• Naut
Groep 7. Thema 3: Voeding en je lichaam. Les 3: Je vijf zintuigen.

• Argus Clou Natuur en techniek
Groep 7. Thema 4: Goed gebouwd. Les 1: Je lijf van binnen. Les 2: Gebouwd om te eten.

Maximaal aantal leerlingen: 36

Aantal begeleiders: 7

• Minimaal aantal leerlingen: 22
• Maximaal aantal leerlingen: 36
• Wij vragen om één begeleider per groepje van 5 à 6 leerlingen.
• Wij verzoeken je de leerlingen van te voren in groepjes van 5 à 6 leerlingen in te delen.
• De les wordt voorlopig alleen aangeboden op maandagen om 09:30 uur, 10:00 uur, 10:30 uur, 13:00 uur, 13:30 uur of 14:00 uur.
• De les duurt 2 uur.
• Van de ouders en de leerkracht wordt een ondersteunende rol verwacht.
• De les is ook geschikt voor het speciaal onderwijs. Neem in dat geval wel even contact op met Rijksmuseum Boerhaave om het bezoek te bespreken.

Hieronder kun je de voorbereidende- en verwerkende lesmaterialen downloaden.

180516 Gezondheid en Ziekte leerkrachtenhandleiding

Download
181109 Voorbereidende les Gezondheid en ziekte eigen format

Download
181109 Verwerkende les Gezondheid en ziekte eigen format

Download

Museum Boerhaave rekent voor schooljaar 2020 – 2021 geen toegangskosten voor de les ‘Gezondheid & ziekte’ voor de deelnemende scholen aan het CmK project in de regio Holland Rijnland;

Hillegom | Kaag & Braassem | Leiden | Leiderdorp | Lisse | Noordwijk | Noordwijkerhout | Oegstgeest | Teylingen | Voorschoten | Zoeterwoude

Neem voor verdere informatie contact op met jouw adviseur cultuureducatie van Cultuureducatiegroep via e-mail: educatie@cultuureducatiegroep.nl of telefoon 071-2048649.

Login

Voor het inschrijven heb je een gebruikersnaam en een wachtwoord nodig.
Als je nog niet bij ons bent ingeschreven, kun je vrijblijvend contact met ons opnemen via educatie@cultuureducatiegroep.nl

Om direct bij het evaluatieformulier van de door jouw gevolgde les terecht te komen, log je rechtsboven in met jouw inloggegevens. Alvast hartelijk dank voor het invullen van het evaluatieformulier.


Rijksmuseum Boerhaave

In Rijksmuseum Boerhaave ontdek je meer over de belangrijkste uitvindingen uit de Nederlandse wetenschapsgeschiedenis. Welke onderzoekers zaten daarachter en hoeveel impact hebben hun ontdekkingen op ons leven? Ontdek meer over hun zoektocht en denk mee over de grote vragen van nu.
Het museum is helemaal vernieuwd en biedt een kijkje in de intrigerende wereld van wetenschap. De wereldberoemde collectie en de nieuwe inrichting laten zien waar het in de wetenschap om draait: nieuwsgierigheid, lef, creativiteit en doorzettingsvermogen.

Met de onderwijsprogramma’s van Rijksmuseum Boerhaave ontdekken leerlingen de wereld van wetenschap. Tijdens actieve workshops en aan de hand van historische verhalen en objecten komen leerlingen meer te weten over gepassioneerde wetenschappers. En door onderzoekend en ontdekkend leren begrijpen ze dat wetenschap van onschatbare waarde is voor hun leven.

Contact