Deze les is onderdeel van de cultuurlijn(en): Cultuurlijn: Kunst - Cultuurlijn: Op Maat

LesGeisha en Samoerai – groep 5

Door spannende doe-opdrachten en een rondleiding in het museum volgen jouw leerlingen een opleiding tot samoerai of geisha. Ze maken kennis van verschillende aspecten van de traditionele Japanse cultuur. Ze beleven de theeceremonie, luisteren naar geisha muziek en verdiepen zich in Japanse sprookjes. Ook krijgen ze te maken met stoere samoerai!
Ze vergelijken oud met nieuw en leren de verschillen tussen de Nederlandse- en Japanse maatschappij.

 

De leerlingen leren kenmerken van de traditionele Japanse maatschappij kennen en hoe deze verschilde van het feodaal Europa. Verschillende culturele aspecten komen aan bod. De Japanse kunst en cultuur staan centraal. De les sluit aan bij de kerndoelen van de leergebieden Nederlands, Oriëntatie op jezelf en de wereld en kunstzinnige oriëntatie.
(kerndoelen: 1, 2, 3, 4, 12, 27, 33, 37, 38, 47, 51, 52, 53, 56)

De les sluit aan bij de volgende lesmethodes:

• Argus Clou geschiedenis
Thema 2: stoere ridders en hoge muren; les 1 en 4. Er wordt een koppeling gemaakt naar ridders en kalligrafie.

• Brandaan
Thema 3: leven als ridder. Vergelijking tussen Japanse ridders en Nederlandse ridders en hun familiewapens.

• Speurtocht
Thema 3: het kasteel, Thema 4: Naar de stad en Thema 5: ontdekken en uitvinden. Zie Brandaan en Argus Clou geschiedenis.

• Meander
Groep 5. Thema 5: Over de grens, les 1: Naar de supermarkt. Er wordt een link gelegd naar buitenlandse producten en gerechten en winkels.

Maximaal aantal leerlingen: 30

Aantal begeleiders: 3

– Deze erfgoedles wordt elke dag aangeboden, behalve op maandag
– Je wordt verzocht de leerlingen alvast in twee groepen te verdelen en tweetallen te maken. De ene helft krijgt een rondleiding, de andere helft gaat in tweetallen opdrachten uitvoeren. Deze twee groepen worden halverwege omgewisseld.
– Voor de rondleiding is er één begeleider nodig, voor de opdrachten zijn er twee begeleiders nodig.
– Van de begeleiders en de leerkracht wordt een ondersteunende rol verwacht.
– Deze erfgoedles is ook geschikt voor het speciaal onderwijs. Neem in dat geval wel even contact op met Cultuureducatiegroep om het bezoek te bespreken.

docenthandleiding-geisha-en-samoerai

Download
geisha-en-samoerai-verwerkingsquiz

Download
geisha-en-samoerai-voorbereidingsles

Download

De kosten van deze les worden vergoed door de gemeente en het Fonds voor Cultuurparticipatie. Dit geldt voor de scholen uit de gemeenten:

Hillegom | Kaag en Braassem | Katwijk | Leiden | Leiderdorp | Lisse | Noordwijk | Noordwijkerhout | Oegstgeest | Teylingen | Voorschoten | Wassenaar | Zoeterwoude

Mocht jouw gemeente er niet tussen staan, neem dan gerust contact met ons op via e-mail: educatie@cultuureducatiegroep.nl of telefoon 071-5168588.

Login

Voor het inschrijven heb je een gebruikersnaam en een wachtwoord nodig.
Als je nog niet bij ons bent ingeschreven, kun je vrijblijvend contact met ons opnemen via educatie@cultuureducatiegroep.nl

Om direct bij het evaluatieformulier van de door jouw gevolgde les terecht te komen, log je rechtsboven in met jouw inloggegevens. Alvast hartelijk dank voor het invullen van het evaluatieformulier.


Japanmuseum SieboldHuis

Het SieboldHuis biedt u het mooiste uit het Japan van vroeger en nu achter een historische Hollandse gevel. In sfeervolle kamers wandelt u langs honderden schatten uit de natuur, de kunst en de cultuur, die in de 19de eeuw in Japan zijn verzameld door de Beierse arts Philipp Franz von Siebold. SieboldHuis biedt binnen de cultuurlijnen Museum, Tijd, Kunst en Ik en de wereld lessen aan.

Bezoekadres: Rapenburg 19
2311 GE Leiden

Contact

Meer voor groep 5