Cultuurplan
Een belangrijk doel in het ontwikkeltraject is het vastleggen van een visie op cultuureducatie. De adviseur cultuureducatie kan bijvoorbeeld in een teambijeenkomst de visie peilen en de icc’er coachen bij het schrijven van een cultuurplan met actieplan. Ook bieden we de icc-cursus aan. Binnen deze cursus doen de deelnemers kennis op rondom cultuureducatie en schrijven zij een cultuurplan en/of ambitiekaart voor hun school. Hierin beschrijven ze wat ze willen bereiken met cultuureducatie, hoe ze dit gaan doen en de manier waarop ze het gaan
borgen. Ambitie- en kwaliteitskaarten is een vast onderdeel van de cursus.
Doorlopende leerlijnen
Scholen die behoefte hebben aan bijvoorbeeld meer samenhang in het curriculum, kunnen door de adviseur cultuureducatie ondersteund worden in het vastleggen van een doorgaande leerlijn met een beredeneerde opbouw van de tussen- en einddoelen.
Deskundigheidsbevordering
Passend binnen het ontwikkeltraject bieden wij diverse trainingen en cursussen aan. Ook co-teaching is een mogelijkheid waarbij de leerkracht in de klas wordt begeleid door een vakdocent. Zie voor ons complete scholingsaanbod onze scholingspagina.
Naast het volgen van trainingen, kunnen scholen ook veel van elkaar leren. Zo organiseren wij netwerkbijeenkomsten en wordt de samenwerking tussen (icc’ers van) verschillende scholen gestimuleerd binnen de icc-cursus. Zie de agenda voor de eerstvolgende bijeenkomst.
Samenwerking
Als onafhankelijke netwerkorganisatie spelen we een grote rol in de samenwerking tussen scholen en culturele instellingen. Zo werken wij actief aan een leerecosysteem waarin het educatieve aanbod samenkomt en ook de verbinding tussen binnen- en buitenschoolse educatie gestimuleerd wordt. Ons doel is dat alle kinderen in de regio bekend zijn met het inspirerende aanbod van de aanbieders in ons netwerk. Als intermediair hebben we de opdracht om de kwaliteit van cultuureducatie op de scholen te verhogen. Dit doen we bijvoorbeeld door het zoeken naar (lesvervangende) activiteiten die passen bij thema’s en onderwerpen die binnen het curriculum aan bod komen. Er kan ook worden gedacht aan een co-creatie met een culturele aanbieder. De adviseurs cultuureducatie brengen partijen bij elkaar, coördineren de samenwerking en ondersteunen scholen bij het waarborgen van de opgedane kennis. Waar nodig ondersteunen zij in het aanvragen van (aanvullende) subsidies. Voor voorbeelden van dergelijke projecten zie onze inspiratie pagina.