Holland Rijnland bevat de gemeenten Leiden, Oegstgeest, Voorschoten, Teylingen, Lisse, Hillegom, Leiderdorp, Kaag en Braassem, Noordwijk en Zoeterwoude. Binnen deze gemeenten werken we samen met de scholen en aanbieders . We bieden de scholen een ontwikkeltraject om te werken aan de kwaliteit van cultuureducatie en het borgen hiervan. Vanuit de door de school gestelde ambitie coachen en ondersteunen we scholen op het gebied van visie, programma/leerlijn, deskundigheidsbevordering en de samenwerking met de culturele omgeving. Daarnaast werken we met aanbieders aan de kwaliteit van hun aanbod en de aansluiting met het onderwijs. Ook op het gebied van natuur- en duurzaamheidseducatie adviseren we scholen en stimuleren we de samenwerking met aanbieders. Kunstgebouw is onze penvoerder.
In de vierde periode van CmK richten we ons op twee belangrijke speerpunten: kansengelijkheid en de transitie naar het nieuwe curriculum.
Kansengelijkheid
We streven ernaar om alle basisscholen te bereiken en bouwen we aan een solide basisinfrastructuur op elke school. Dit omvat een duidelijke visie, gecertificeerde icc’er’s, en een cultuurplan of ambitiekaart cultuur. Bovendien hebben we extra aandacht voor onderwijskansenscholen en scholen die in aanmerking komen voor een brugfunctionaris. Ook het speciaal(basis)onderwijs zal een grotere focus krijgen.
Aansluiting op het onderwijs
Vanuit Cultuureducatiegroep bieden we elke school in Holland Rijnland persoonlijke begeleiding door een van onze adviseurs. We kijken naar de specifieke behoeftes van de scholen en hun missie en visie. Op basis hiervan kunnen we scholen ondersteunen door trainingen aan te bieden en advies te geven over het inpassen van cultuureducatie in het curriculum. We richten ons ook op het bevorderen van procesgerichte didactiek en vakkenintegratie. Veel scholen hebben de wens om cultuureducatie te verbinden met wereldoriëntatie en/of burgerschap. We bieden deze scholen een intensief traject om tot een onderbouwd lesprogramma te komen. Hiermee sluiten we tevens aan op de ontwikkelingen rondom het nieuwe curriculum en bereiden we scholen alvast hierop voor.
Voor goede cultuureducatie is het van belang om samen te werken met goede aanbieders. Daarom bieden we culturele instellingen en aanbieders in de regio trainingen, zodat zij de scholen kunnen ondersteunen bij het integreren van deze programma’s in een stevig en kwalitatief goed cultuurplan. Ook zijn we als Cultuureducatiegroep actief betrokken bij het verbinding van binnen- en buitenschoolse cultuureducatie door de behoefte van scholen op te halen voor het VerwonderMenu.