Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die regelmatig in de natuur spelen, blijer en gezonder zijn. Kinderen kunnen zich beter concentreren en ervaren minder stress. Bovendien bevordert buitenspelen de motoriek, de cognitieve functies en de creatieve ontwikkeling van kinderen. Door middel van natuur- en duurzaamheidseducatie krijgen kinderen meer grip op en belangstelling voor de eigen omgeving.
Het doel van Verwonder om de Hoek is dat scholen het belang van natuureducatie inzien en dat dit een duidelijke plek krijgt binnen de leerlijn wereldoriëntatie. Hierbij leggen we de nadruk op een actieve ervaring van natuuronderwijs: leren wat je doet door te doen, en door passende activiteiten aan te bieden. Op basis van de vraag en het plan van de school kan een school samenwerking opzoeken met de adviseur NDE voor het verbinden van cultuureducatie en natuur- en duurzaamheidseducatie.
Hoe ziet dit er uit in de praktijk?
Als een school vastloopt op het gebied van natuur- en duurzaamheidsonderwijs kan de adviseur daarbij helpen door mee te denken over de invulling van het curriculum en het aanbieden en bedenken van aanvullende activiteiten. Meestal wordt hierbij gekeken naar het platform Verwonder om de Hoek waar veel activiteiten, gastlessen en excursies op staan.
Per school kijkt de adviseur wat de behoefte is van de school en wordt er advies op maat gemaakt. Zo wordt er gekeken naar het aanbod van de zaakvakmethodes en hoe deze verrijkt kan worden, denkt de adviseur mee over het vergroenen van het plein of kijkt hij mee naar opties voor het jaarlijkse schoolreisje.