Daltonschool de Leeuwerik, Leiderdorp
Integreren van drama en theater in je onderwijs
Met behulp van de Adviseur Cultuureducatie werd een samenwerking opgezet met een dramadocent waarbij doelen, wensen en behoeften afgestemd werden. Gezamenlijk zorgden zij voor een training procesgerichte didaktiek drama voor het team. De dramadocent ging aan de slag met de lessen voor de leerlingen en ondersteunt de leerkrachten bij de voorbereidingen van de klassenoptredens.
Betrokkenheid van het team
Het team wordt regelmatig meegenomen in de stappen die gezet worden door het op vergaderingen te agenderen. De cultuurcommissie zorgt ervoor dat ze regelmatig langslopen om te vragen hoe het gaat. De werkwijze is in samenwerking met de adviseur vastgelegd in een leerplan, waaruit vervolgens een kwaliteitskaart is opgesteld. De kwaliteitskaart biedt duidelijkheid voor evaluatie, borging en behoud van kwaliteit.
Voortgang en borging
Er is een stevige basis gelegd die het mogelijk maakt om verder te gaan en te werken aan borging. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door het draagvlak binnen het team en de steun van de cultuurgroep die uit meerdere personen vanuit de school bestaat. De kwaliteitskaart wordt elk jaar herhaald en geëvalueerd. ‘Dit jaar bouwen we verder en investeren we in het leren kijken naar elkaar. We willen elkaar verder helpen en stimuleren, bijvoorbeeld door het geven van tips en tops.’
Resultaten en impact
Leerkrachten zijn enthousiast over de resultaten. De klassenoptredens zijn veel meer toneelstukken in plaats van simpelweg een “just dance”-dansje nadoen. Er wordt bewust gewerkt aan bepaalde vaardigheden en soms ook geïntegreerd met andere vakken: ‘We werken thematisch vanuit DaVinci wat vaak inspiratie biedt voor de optredens en dramalessen. Sommige van onze leerkrachten gebruiken het ook in de woordenschatlessen.’
Wat leverde dit de leerlingen op? ‘De leerlingen krijgen ruimte om hun eigen ideeën te laten zien. Ze komen steeds vaker met creatieve ideeën en zijn steeds beter in staat om te bedenken wat er allemaal mogelijk is met theater.’
Ouderbetrokkenheid
Ouders worden op de hoogte gehouden van de verschillende optredens door de leerlingen gedurende het jaar. Ze worden uitgenodigd om aanwezig te zijn of ontvangen een filmpje van de optredens.
Aanbeveling voor andere scholen
‘Als je met drama of theater aan de slag wilt, raden we je zeker aan om dit te doen. Het biedt nieuwe ideeën en inspiratie, die je verder kunnen helpen in je onderwijs. Een waardevol hulpmiddel voor leerkachten is een cultureel portret met inspiratievragen voor de opening van een dramales. Dit biedt de leerkracht een goed startpunt, waarna de leerlingen verder kunnen werken. Ook het werken zonder tekst, waarbij een toneelstuk wordt uitgebeeld met muziek, is een interessante aanpak.’
Wil je meer informatie over het integreren van drama en theater in je onderwijs, neem dan contact op met je adviseur.
Geef een antwoord
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.