3medaille

De rijksoverheid vindt cultuureducatie belangrijk: voor persoonlijke ontwikkeling en voor de creativiteit van de samenleving als geheel. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) constateert echter dat veel huidige cultuureducatieve initiatieven gericht zijn op een eerste kennismaking en het vaak incidentele projecten betreft. Er is weinig aandacht voor inhoudelijke samenhang en weinig scholen werken met een doorlopende leerlijn.

De overheid zet daarom in op goede verankering van cultuureducatie in het onderwijs en aandacht voor cultuureducatie bij culturele instellingen. Dit gebeurt door middel van het programma Cultuureducatie met Kwaliteit.

Werken met doorlopende leerlijnen
Een manier om de kwaliteit van cultuureducatie te versterken is volgens OCW het werken met doorlopende leerlijnen. Een doorlopende leerlijn is een meerjarig onderwijsprogramma waarbij er samenhang is tussen de verschillende cultuureducatieve activiteiten. Er wordt hierbij voortgebouwd op wat eerder is gedaan.

Cultuureducatie in het lesprogramma
Culturele instellingen vormen een verlengde en geïntegreerde leeromgeving van de school. Doordat een doorlopende leerlijn is opgenomen in het curriculum van een school, heeft cultuureducatie een structurele plaats in het lesprogramma van scholen. Een van de subsidievoorwaarden binnen de regeling Cultuureducatie met kwaliteit van Fonds voor Cultuurparticipatie is daarom het werken met doorlopende leerlijnen.

Het programma kent 4 hoofddoelen:

  • maakt het mogelijk te beoordelen of de kerndoelen voor het leergebied kunstzinnige oriëntatie bereikt zijn
  • stimuleert het werken met een doorgaande leerlijn voor cultuureducatie;
  • stimuleert leraren om hun capaciteiten op het gebied van cultuureducatie te onderhouden en te verdiepen;
  • stimuleert culturele instellingen beleid te voeren dat gericht is op educatie en participatie van de jeugd, en aanbod voor scholen te ontwikkelen dat is afgestemd op de kerndoelen voor het leergebied kunstzinnige oriëntatie.
In samenspraak met provincies en gemeenten is door de staatssecretaris een bestuurlijk kader opgesteld. Het Fonds voor Cultuurparticipatie heeft op basis hiervan de subsidieregeling Cultuureducatie met Kwaliteit ontwikkeld.

Aanvraag indienen bij het Fonds voor Cultuurparticipatie
Culturele instellingen kunnen op voordracht van een gemeente/provincie een aanvraag indienen bij het Fonds voor Cultuurparticipatie. Het beschikbare budget van het fonds komt alleen ‘vrij’ als gemeenten en provincies een even groot bedrag zelf bijleggen (‘matching’). De minimale omvang van een aanvraag is 90.000 euro (45.000 vanuit gemeente of provincie, 45.000 euro vanuit het rijk). Het Fonds beoordeelt de aanvragen.

Cultuureducatiegroep als penvoerder
Cultuureducatiegroep is door de regio Leiden en Holland Rijnland* voorgedragen als penvoerder. Samen met BplusC, Kunstgebouw en basisscholen hebben we een succesvolle aanvraag ingediend. Onder het motto Leren van gisteren en vandaag voor de cultuureducatie van morgen willen wij een bijdrage leveren aan de (culturele) ontwikkeling van kinderen. Om hen te laten uitgroeien tot zelfbewuste en creatieve mensen die actief meedoen aan de samenleving, een deel van die samenleving willen zijn en er een positieve bijdrage aan willen leveren.

* Holland Rijnland = Hillegom, Kaag en Braassem, Katwijk, Leiderdorp, Lisse, Nieuwkoop, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Rijnwoude, Teylingen, Voorschoten, Wassenaar en Zoeterwoude

Meer informatie over het programma vind je op de website van het Fonds voor Cultuurparticipatie.

Wij werken volgens een ‘drietrapsraket’. Deze bestaat uit een voorhoedegroep, een klankbordgroep en een peloton.

De scholen en culturele instellingen uit de voorhoede zijn actief betrokken. Het klankbord reflecteert op voorstellen uit de voorhoede. Het peloton past de ontwikkelde activiteiten gaandeweg in. Wil je meedenken? Neem dan contact op met Marijke van de Haterd van Cultuureducatiegroep.

Resultaten in 2013 en 2014
In 2013 en 2014 is gewerkt aan de ontwikkeling van:

  1. Referentiekader Cultuureducatie Holland Rijnland
  2. Scholingsprogramma voor basisscholen en culturele instellingen

___________________

2016 staat in het teken van de implementatie van het Referentiekader Cultuureducatie Holland Rijnland.

Scholen kunnen aan de hand van het referentiekader bepalen welke competenties zij gedurende acht jaar bij hun leerlingen willen ontwikkelen d.m.v. cultuureducatie.

Cultuuraanbieders kunnen hun lessen m.b.v. het referentiekader aanscherpen zodat de lessen (nog) beter aansluiten bij de vraag van de scholen. Ons scholingsprogramma kan hierbij ondersteuning bieden.
Klik hier voor meer informatie over het scholingsprogramma.