Deze les is onderdeel van de cultuurlijn(en): Cultuurlijn: Techniek - Cultuurlijn: Op Maat - Cultuurlijn: Kunst - Cultuurlijn: Tijd

LesZoals het klokje thuis tikt… – groep 3 en 4

Al jong leren kinderen dat er klokken in allerlei vormen en maten zijn, analoog en digitaal: in de woonkamer, op een kerk, in de klas, op een tablet, een polshorloge of wekker… Aan de hand van beeld- en geluidsmateriaal krijgen de kinderen een inkijkje in de geschiedenis en de vormgeving van de klok. Ze staan stil bij de functie, het uiterlijk, verschillende soorten en het geluid. Een groepsgesprek helpt de kinderen om vormgeving te verbinden met tijd en de gebeurtenissen van de dag.

Vervolgens gaan ze een wijzerplaatklok maken die ze kunnen gebruiken bij het leren klokkijken. De kinderen tekenen hun zelfontworpen klok met Oost-Indische Inkt en een penseel op een lichtzakje. De vakleerkracht besteedt aandacht aan de coördinatie van het met penseel tekenen. Met een prikpen worden (decoratieve) gaatjes geprikt. De wijzers kunnen draaien, zodat de kinderen de klok ook kunnen gebruiken. Bij een verjaardag of speciale gebeurtenis op school kunnen de lichtzakjes bijvoorbeeld worden ‘aangestoken’, zodat er een prachtig schimmenspel ontstaat. Voor meermalig gebruik.

Bovenstaande opdracht is het ‘basis-project’. Je kunt als school er ook voor kiezen om deze les in een ‘plus- project’ versie te boeken.
In het plus-project maken de kinderen een driedimensionale koekoeksklok van een klein kartonnen doosje en diverse materialen zoals verf, schuimrubber, ijzerdraad en klei. De klok heeft een vogeltje, een slinger en draaiende wijzers.

Let op:
Deze les vindt plaats in de klas.
Deze les moet minimaal met 2 klassen per school geboekt worden.

In groep 3 en 4 neemt de belangstelling voor de realiteit toe en ontwikkelen kinderen vaker tekenschema’s om objecten weer te geven (huizen krijgen altijd een puntdak bijv.). De gerichte tekenopdracht van het Basis-project daagt hen uit om vaste tekenschema’s te doorbreken. Beeldbeschouwing vooraf helpt hen daarbij. Het Plus-project stimuleert de ruimtelijke beeldende ontwikkeling. Het doet een beroep op de toegenomen controle over hun fijne motoriek en hun grotere handvaardigheid. De opdracht sluit aan op de vaardigheid om planmatiger te werken, waardoor zij meer inzicht krijgen in de stappen die nodig zijn om ruimtelijke beelden te maken.

Leerlijn: Taal en Rekenen, Tijd, Kunst

Maximaal aantal leerlingen: 30

Aantal begeleiders: 3

– De les duurt 1 uur en 30 minuten per klas.
– Er is extra begeleiding voor de les nodig. Het is daarom handig om hulpouders te regelen. Er is per 10 kinderen 1 begeleider nodig.
– Voorafgaand aan de les dienen de tafels afgedekt te worden met kranten en in groepjes gezet te worden.
– De kinderen moeten kleding aan die vies mag worden. Eventueel kunnen ze ook een schort dragen.
– Er dient een digibord en een werktafel aanwezig te zijn. Daarnaast zijn er ook prikpennen en priklappen nodig ( 1 voor elk kind) en is het handig om een emmer water met een doekje klaar te zetten.
– Er kunnen maximaal 30 leerlingen deelnemen, oplossingen voor grotere groepen alleen in overleg.
– De projecten zijn in overleg ook geschikt voor het Speciaal (Basis) Onderwijs. Wij ontvangen hierover graag specifieke informatie van de groepsleerkracht over de bijzonderheden in de groep. (Wat maakt dat dit project kan slagen in deze groep? Wat verwacht de school van de vakleerkracht? Wat wil de school de leerlingen meegeven met dit project (leren/ervaren)? Wij stemmen dit vooraf af met de betreffende vakleerkracht. Daarna besluiten we of de wederzijdse wensen en verwachtingen rond het project waar te maken zijn, dus of het project doorgaat voor de ingeschreven groep.

Discipline: beeldende kunst

Er is op dit moment geen voorbereidende of verwerkende les beschikbaar.
Er is wel voorbereiding voor de les nodig, hiervoor dienen de leerlingen een tekening te maken van de klok die zij thuis hebben.

– De kosten voor het basis- project van 1,5 uur bedragen 112,50 euro per klas.
– De kosten voor het plus- project van 2 uur bedragen 150 euro per klas.

Let op:
– beide bedragen zijn exclusief reiskosten buiten Leiden (0,28 euro per km).
– inschrijven kan alleen vanaf minimaal 2 klassen per project.
– voor de kunstlessen van BplusC geldt een instaptarief van 25,- euro per aanvraag (bij gelijktijdig aanvragen van meerdere lessen geldt dit eenmaal).

Login

Voor het inschrijven heb je een gebruikersnaam en een wachtwoord nodig.
Als je nog niet bij ons bent ingeschreven, kun je vrijblijvend contact met ons opnemen via educatie@cultuureducatiegroep.nl

Om direct bij het evaluatieformulier van de door jouw gevolgde les terecht te komen, log je rechtsboven in met jouw inloggegevens. Alvast hartelijk dank voor het invullen van het evaluatieformulier.


BplusC

BplusC – Bibliotheek plus Centrum voor kunst en cultuur – zet zich in om het leven van alle inwoners van de regio Leiden actief te verrijken met kunst, cultuur en kennis. Voor iedereen, toegankelijk en laagdrempelig. Kwaliteit is waar ze voor staan. Hun hart en onze kracht liggen in het ontwikkelen, samenstellen en organiseren van een totaalpakket cultuureducatie, leesbevordering en mediawijsheid.
De projecten voor het onderwijs ontwikkelen het cultureel zelfbewustzijn bij kinderen. Het gaat over vragen als: ‘Wie ben ik?’ en ‘Wie ben ik ten opzichte van anderen?’. Van daaruit werken ze aan een bijzondere ervaring of nieuwe ontdekking. Zo prikkelen ze bij kinderen de levenslust en de wil om te leren – en hopen ook op uw school bij te dragen aan de culturele levensloop van ieder kind!

Contact

Meer voor groep 3