LesWaterwolf in Waterland – groep 4/5

Met water spelen, met water werken. In de tuin, op school, bij de boerderij. Maar wat doe je als de Waterwolf langskomt en de polder overstroomt? Hoe maak je van water een polder waar mensen kunnen wonen en koeien kunnen grazen? En, hoe vaar je van de ene plek naar de andere als er water is?

Onderzoekend leren
Leerlingen zien al puzzelend hoe het landschap verandert. Aan de hand van ontdekkend leren bouwen ze een brug zodat transport van mensen, dieren en dingen in waterland mogelijk wordt. Met proefjes leren ze hoe je een boot moet beladen zodat de boot op het water in balans blijft. Bovendien pompen ze de polder droog met de schroef van Archimedes!

Let op: De leerlingen zullen gedurende de tweede helft van het onderwijsprogramma in de watertuin opdrachten uitvoeren. Vraag de ouders hun kind een extra setje kleding mee te geven voor het geval dat hun kleding nat wordt.

De leerlingen maken kennis met principes uit wetenschap en techniek. Ze leren spelenderwijs hoe wij ons tegen het water beschermen en hoe we water kunnen gebruiken. In de les is aandacht voor gebruik van machines voor de inpoldering, bouwconstructies, en ontwerpend en onderzoekend leren.
Het programma sluit aan bij de leergebieden Nederlands, Rekenen/Wiskunde, Oriëntatie op jezelf en de wereld en Kunstzinnige oriëntatie, en de kerndoelen daarbinnen. In het bijzonder de kerndoelen: 23, 33, 34, 37, 41, 53 en 56.

De les sluit aan bij de volgende lesmethodes:

• Naut
Groep 5. Thema 5: Weer en klimaat. Les 1: Het weer en Les 3: Het klimaat, stap 2: Het klimaat in Nederland.

• Natuniek
Groep 4. Thema 4: Techniek helpt jou. Les 2: Wat een verschil! Geen directe aansluiting, maar de lesmethode leert wel dat wij in Nederland veel water hebben.

• Argus Clou Natuur en techniek
Groep 5. Thema 2: Wat een weer! Les 2: Vormen van water. Groep 4. Thema 4: Stukjes en beetjes, les 2: Houd de boot recht!

Maximaal aantal leerlingen: 36

Aantal begeleiders: 7

• Maximaal aantal leerlingen: 36
• Wij vragen om één begeleider per groepje van 5 à 6 leerlingen.
• Wij verzoeken u de leerlingen van te voren in groepjes van 5 à 6 leerlingen in te delen.
• Dit onderwijsprogramma wordt elke dag aangeboden tussen 9.00 uur – 17.00 uur.
• Het programma duurt 2 uur.
• De leerlingen zullen gedurende de tweede helft van het onderwijsprogramma in de watertuin opdrachten uitvoeren. Vraag de ouders hun kind een extra setje kleding mee te geven voor het geval dat hun kleding nat wordt.
• Van april t/m oktober vindt het lesprogramma ook in de Watertuin van Rijksmuseum Boerhaave plaats.
• Van de ouders en de leerkracht wordt een ondersteunende rol verwacht.
• Dit onderwijsprogramma is ook geschikt voor het speciaal onderwijs. Neem in dat geval wel even contact op met Rijksmuseum Boerhaave om het bezoek te bespreken.

Hieronder kun je de voorbereidende- en verwerkende lesmaterialen downloaden.

180419 Voorbereidingsles Waterwolf in waterland

Download
180419 Naverwerkingsles Waterwolf in Waterland

Download
180426 Waterwolf in Waterland leerkrachtenhandleiding

Download

Museum Boerhaave rekent voor schooljaar 2018 – 2019 geen toegangskosten voor de deelnemende scholen aan het CmK project in de regio Holland Rijnland;

Hillegom | Kaag & Braassem | Leiden | Leiderdorp | Lisse | Noordwijk | Noordwijkerhout | Oegstgeest | Teylingen | Voorschoten | Zoeterwoude

Neem voor verdere informatie contact op met jouw adviseur cultuureducatie van Cultuureducatiegroep via e-mail: educatie@cultuureducatiegroep.nl of telefoon 071-5168588.

Login

Voor het inschrijven heb je een gebruikersnaam en een wachtwoord nodig.
Als je nog niet bij ons bent ingeschreven, kun je vrijblijvend contact met ons opnemen via educatie@cultuureducatiegroep.nl

Om direct bij het evaluatieformulier van de door jouw gevolgde les terecht te komen, log je rechtsboven in met jouw inloggegevens. Alvast hartelijk dank voor het invullen van het evaluatieformulier.


Museum Boerhaave

In Rijksmuseum Boerhaave ontdek je meer over de belangrijkste uitvindingen uit de Nederlandse wetenschapsgeschiedenis. Welke onderzoekers zaten daarachter en hoeveel impact hebben hun ontdekkingen op ons leven? Ontdek meer over hun zoektocht en denk mee over de grote vragen van nu.
Het museum is helemaal vernieuwd en biedt een kijkje in de intrigerende wereld van wetenschap. De wereldberoemde collectie en de nieuwe inrichting laten zien waar het in de wetenschap om draait: nieuwsgierigheid, lef, creativiteit en doorzettingsvermogen.

Met de onderwijsprogramma’s van Rijksmuseum Boerhaave ontdekken leerlingen de wereld van wetenschap. Tijdens actieve workshops en aan de hand van historische verhalen en objecten komen leerlingen meer te weten over gepassioneerde wetenschappers. En door onderzoekend en ontdekkend leren begrijpen ze dat wetenschap van onschatbare waarde is voor hun leven.

Bezoekadres: Lange St. Agnietenstraat 10
2312 WC Leiden

Contact

Meer voor groep 4