Deze les is onderdeel van de cultuurlijn(en): Cultuurlijn: Kunst - Cultuurlijn: Op Maat

LesStoere helden en schattige beesten – groep 6

Benieuwd naar typisch Japanse kunstvormen, zoals theeceremonie, lakwerk, kalligrafie en kimono’s? Jouw leerlingen komen er van alles over te weten in deze les. Door middel van een rondleiding en opdrachten worden ze meegenomen in de traditionele Japanse cultuur. Ze luisteren naar Japanse muziekinstrumenten, bekijken kimono’s en leren het Japanse schrift. Verschillende kunstdisciplines, zoals beeldende kunst, muziek en theater, komen aan bod.

 

De leerlingen leren over de kunst en cultuur van Japan. Ze komen in aanraking met belangrijke Japanse tradities en rituelen. Ze leren de verschillen kennen tussen de Japanse kunst en Europese kunst.
(kerndoelen: 1, 2, 3, 4, 12, 23, 27, 33, 37, 38, 47, 50, 51, 52, 53, 54, 56)

De les sluit aan bij de volgende lesmethodes:

• Argus Clou geschiedenis
Thema 3: Verre reizen en peperdure pepers. Geen directe link, maar er is wel een koppeling te maken met de handel van de VOC in Japan.
Thema 4: Rijkdom voor allen. Geen directe link, maar er is wel een koppeling te maken met de verschillen in schilderkunst.

• Wijzer door de tijd
Thema 3: Nieuwe volken. Geen directe link, maar er is wel een koppeling te maken tussen de Nederlandse ridders en de Japanse samoerai. Ook is het mogelijk om de Westerse kalligrafie met de Japanse kalligrafie te vergelijken.

• Speurtocht
Thema 1: De Gouden Eeuw. Er wordt een koppeling gemaakt met de Nederlandse handel in Japan en de verschillen in de schilderkunst.

Maximaal aantal leerlingen: 30

Aantal begeleiders: 3

– Deze erfgoedles wordt elke dag aangeboden, behalve op maandag
– Je wordt verzocht de leerlingen alvast in twee groepen te verdelen en tweetallen te maken. De ene helft krijgt een rondleiding, de andere helft gaat in tweetallen opdrachten uitvoeren. Deze twee groepen worden halverwege omgewisseld.
– Voor de rondleiding is er één begeleider nodig, voor de opdrachten zijn er twee begeleiders nodig.
– Van de begeleiders en de leerkracht wordt een ondersteunende rol verwacht.
– Deze erfgoedles is ook geschikt voor het speciaal onderwijs. Neem in dat geval wel even contact op met Cultuureducatiegroep om het bezoek te bespreken.

docenthandleiding-stoere-helden-en-schattige-beesten

Download
stoere-helden-en-schattige-beesten-verwerkingsquiz

Download
stoere-helden-introductiepresentatie

Download

De kosten van deze les worden vergoed door de gemeente en het Fonds voor Cultuurparticipatie. Dit geldt voor de scholen uit de gemeenten:

Hillegom | Katwijk | Leiden | Leiderdorp | Lisse | Noordwijk | Noordwijkerhout | Oegstgeest | Teylingen | Voorschoten | Zoeterwoude

Mocht jouw gemeente er niet tussen staan, neem dan gerust contact met ons op via e-mail: educatie@cultuureducatiegroep.nl of telefoon 071-5168588.

Login

Voor het inschrijven heb je een gebruikersnaam en een wachtwoord nodig.
Als je nog niet bij ons bent ingeschreven, kun je vrijblijvend contact met ons opnemen via educatie@cultuureducatiegroep.nl

Om direct bij het evaluatieformulier van de door jouw gevolgde les terecht te komen, log je rechtsboven in met jouw inloggegevens. Alvast hartelijk dank voor het invullen van het evaluatieformulier.


Japanmuseum SieboldHuis

Het SieboldHuis biedt u het mooiste uit het Japan van vroeger en nu achter een historische Hollandse gevel. In sfeervolle kamers wandelt u langs honderden schatten uit de natuur, de kunst en de cultuur, die in de 19de eeuw in Japan zijn verzameld door de Beierse arts Philipp Franz von Siebold. SieboldHuis biedt binnen de cultuurlijnen Museum, Tijd, Kunst en Ik en de wereld lessen aan.

Bezoekadres: Rapenburg 19
2311 GE Leiden

Contact

Meer voor Groep 6