Deze les is onderdeel van de cultuurlijn(en): Cultuurlijn: Ik en de wereld - Cultuurlijn: Op Maat - Cultuurlijn: Kunst

LesRoots, Rhythm & Rap – groep 8

In de swingende les Roots, Rhythm & Rap gaan jouw leerlingen op een fascinerende, interactieve tocht door Suriname, Ghana en Mali. Ze ontdekken dat de oorsprong van veel hedendaagse muziek terug te vinden is in Afrika. Jaren geleden namen slaven uit West-Afrika hun muziek mee naar Amerika en hieruit ontstonden onder andere jazz, soul, r&b, rap en hiphop. Naast het ontdekken van de herkomst van muzieksoorten spelen herkenning van en verwondering voor elkaars culturele achtergrond in deze les een grote rol. Hun eigen muzikaliteit en gevoel voor ritme mogen de leerlingen tot slot demonstreren tijdens de djembé workshop. Jij kunt uit twee werkvormen kiezen voor deze les. Je kiest voor een interactieve rondleiding en daarna de djembé workshop. Of je kiest ervoor dat de leerlingen onder begeleiding van de museumdocent aan de slag gaan met een werkblad en tas met voorwerpen en daarna de djembé workshop volgen. Bij de tweede optie hebben de leerlingen een grotere zelfwerkzaamheid. Geef bij het inschrijven in het opmerkingenveld aan wat jouw voorkeur heeft.

Wil je deze les volgen met een groep uit het speciaal onderwijs, vermeld dit dan alsjeblieft in het opmerkingenveld. 

De leerlingen krijgen inzicht in de ontstaansgeschiedenis van de hedendaagse muziek. Ze krijgen daarnaast informatie over de djembé en het gebruik ervan in de Afrikaanse cultuur. Ze leren de basisbeginselen van het spelen op een djembé. De kunstdiscipline muziek staat centraal. De les sluit aan bij kerndoelen van de leergebieden Nederlands, Oriëntatie op jezelf en de wereld en Kunstzinnige oriëntatie.

De les sluit aan bij kerndoelen van de leergebieden:
Nederlands: 4
Oriëntatie op jezelf en de wereld: 47 (ruimte), 51 en 52 (tijd)
Kunstzinnige oriëntatie: 54

De les sluit aan bij de volgende lesmethodes:

• Argus Clou geschiedenis
Groep 6. Thema 4: Zoete suiker, bittere ellende. Les 2: Leven op de plantage

• Speurtocht
Groep 8. Thema 4: De republiek en het koninkrijk, les 5: Indie, een Nederlandse kolonie
Groep 8. Thema 4: De republiek en het koninkrijk, les 6: Slavernij en slavenhandel

• Wijzer door de tijd
Groep 7. Thema 5: Gelijke rechten?, les 4: De slavenhandel en les 5: Themales
Groep 7. Thema 5: Gelijke rechten?, les 5: Themales

• Brandaan
Groep 6. Thema 2: Slavernij

Maximaal aantal leerlingen: 30

Aantal begeleiders: 6

– Deze erfgoedles wordt elke dag aangeboden.
– Jij kunt uit twee werkvormen kiezen voor deze les. Je kiest voor een interactieve rondleiding en daarna de djembé workshop. Of je kiest ervoor dat de leerlingen onder begeleiding van de museumdocent aan de slag gaan met een werkblad en tas met voorwerpen en daarna de djembé workshop volgen. Bij de tweede optie hebben de leerlingen een grotere zelfwerkzaamheid. Geef bij het inschrijven in het opmerkingenveld aan wat jouw voorkeur heeft.
– Per vijf leerlingen wordt minimaal één begeleider verwacht.
– De leerlingen worden tijdens de les opgesplitst in 2 groepen.
– De les duurt 90 minuten.
– Deze erfgoedles is ook geschikt voor het speciaal onderwijs. Neem in dat geval wel even contact op met de Cultuureducatiegroep om het bezoek te bespreken.

Hieronder vind je lesmateriaal voor de voorbereidings- en verwerkingsles.

Indien het niet lukt om het lesmateriaal te openen, leert de ervaring dat dat meestal aan verouderde software ligt. Hier kun je het volgende aan doen: je browser updaten, een nieuwe versie van Adobe Acrobat installeren en je mediaplayer updaten. Mocht het daarna toch niet lukken om het lesmateriaal te openen, neem dan contact met ons op zodat wij je kunnen helpen.

Voor de leerkracht_omschrijving programma

Download
Praktische tips_museumbezoek

Download
Verwerkingsles_Maak een Rap

Download
Extra suggesties ter naverwerking

Download
Voorbereidend lesmateriaal compleet RR_R

Download
Powerpoint_voorbereidende les

Download

De kosten van deze les worden vergoed door de gemeente en het Fonds voor Cultuurparticipatie. Dit geldt voor de scholen uit de gemeenten:

Hillegom | Kaag en Braassem | Leiden | Leiderdorp | Lisse | Noordwijk | Noordwijkerhout | Oegstgeest | Teylingen | Voorschoten | Zoeterwoude

Mocht jouw gemeente er niet tussen staan, neem dan gerust contact met ons op via e-mail: educatie@cultuureducatiegroep.nl of telefoon 071-5168588.

Login

Voor het inschrijven heb je een gebruikersnaam en een wachtwoord nodig.
Als je nog niet bij ons bent ingeschreven, kun je vrijblijvend contact met ons opnemen via educatie@cultuureducatiegroep.nl

Om direct bij het evaluatieformulier van de door jouw gevolgde les terecht te komen, log je rechtsboven in met jouw inloggegevens. Alvast hartelijk dank voor het invullen van het evaluatieformulier.


Museum Volkenkunde

Museum Volkenkunde is hét ticket naar andere werelden. Het is het ideale museum om iets te leren over al die verschillende mensen die er op de wereld zijn. Waarin zijn andere mensen anders? Waarin zijn ze hetzelfde? Hoe is dat zo gekomen? Museum Volkenkunde heeft een breed aanbod van educatieve activiteiten die goed passen in het curriculum. Voor elk soort en niveau van onderwijs zijn geschikte programma’s en activiteiten. Museum Volkenkunde biedt binnen de cultuurlijnen Museum, Tijd, Kunst en Ik en de wereld lessen aan.

Bezoekadres: Steenstraat 1
2312 BS Leiden

Contact

Meer voor groep 8