LesDe Notenkraker – groep 3 t/m 5

Ontdek dat muziek en dans een verhaal kunnen uitdrukken. Zoals in het muzikale sprookje De Notenkraker van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski.

In de muziekles duiken de kinderen in het verhaal van De Notenkraker. Ze bekijken twee filmfragmenten van de Russische dans uit het stuk. Welke sfeer of gevoel roept de muziek op? In een meespeelpartituur krijgen ze de kans om op eenvoudige instrumenten (schudeitjes, sambaballen, claves, beatrings) mee te spelen met de muziek. Ook gaan ze bewegen op de muziek.

Dan volgt de dansles. Na een warming-up krijgen de kinderen korte improvisatieopdrachten, een opdracht waarbij ze moeten samenwerken en een individuele opdracht. Ze gaan volop bewegen op muziek. Tot slot studeren ze een korte choreografie in op de muziek van De Notenkraker.

Let op: deze les moet minimaal met 2 klassen per school geboekt worden.

Kinderen van deze leeftijd krijgen een bredere blik op de wereld. Ze leren dat kunstenaars verhalen, dans en muziek maken en dat zij dat zelf ook kunnen. Ze worden zich bewust van de emoties of ideeën die dans en muziek kunnen uitdrukken.

Competenties:
Beleven van kunst en cultuur, produceren, verbeeldingskracht en samenwerken.

Maximaal aantal leerlingen: 30

Aantal begeleiders: 1

– Lesduur: 1 les van 60 min. en 1 les van 45 min.
– De muziekles vindt altijd plaats op donderdag of vrijdag.
– Er kunnen maximaal 30 leerlingen deelnemen, oplossingen voor grotere groepen alleen in overleg.
– Voorbereiding: testen of de website https://www.muziekinschool.net/ werkt op het digibord
– Benodigdheden: digibord met internet (muziekles) en een speellokaal of gymzaal (dansles).

– De projecten zijn in overleg ook geschikt voor het Speciaal (Basis) Onderwijs. Wij ontvangen hierover graag specifieke informatie van de groepsleerkracht over de bijzonderheden in de groep. (Wat maakt dat dit project kan slagen in deze groep? Wat verwacht de school van de vakleerkracht? Wat wil de school de leerlingen meegeven met dit project (leren/ervaren)? Wij stemmen dit vooraf af met de betreffende vakleerkracht. Daarna besluiten we of de wederzijdse wensen en verwachtingen rond het project waar te maken zijn, dus of het project doorgaat voor de ingeschreven groep

Hieronder vind je het bijbehorende lesmateriaal.

Indien het niet lukt om het lesmateriaal te openen, leert de ervaring dat dat meestal aan verouderde software ligt. Hier kun je het volgende aan doen: je browser updaten, een nieuwe versie van Adobe Acrobat installeren en je mediaplayer updaten. Mocht het daarna toch niet lukken om het lesmateriaal te openen, neem dan contact met ons op zodat wij je kunnen helpen.

BplusC stuurt ca. 2 weken voorafgaand aan de les een brief met alle praktische informatie en bijbehorend lesmateriaal.

Lesbrief De Notenkraker

Download

– De kosten voor dit project bedragen € 125,- per klas.
– Dit is exclusief reiskosten buiten Leiden: € 12,50 per dag.
– Voor de kunstlessen van BplusC geldt een instaptarief van 25,- euro per aanvraag (bij gelijktijdig aanvragen van meerdere lessen geldt dit eenmaal).
– Reiskosten en instaptarief gelden niet voor scholen met een Cultuur Pakket bij BplusC.

Neem voor de vergoedingsregeling in jouw gemeente contact op met jouw adviseur cultuureducatie van Cultuureducatiegroep via e-mail educatie@cultuureducatiegroep.nl of telefoon 071-2048649.

Login

Voor het inschrijven heb je een gebruikersnaam en een wachtwoord nodig.
Als je nog niet bij ons bent ingeschreven, kun je vrijblijvend contact met ons opnemen via educatie@cultuureducatiegroep.nl

Om direct bij het evaluatieformulier van de door jouw gevolgde les terecht te komen, log je rechtsboven in met jouw inloggegevens. Alvast hartelijk dank voor het invullen van het evaluatieformulier.


BplusC

BplusC – Bibliotheek plus Centrum voor kunst en cultuur – zet zich in om het leven van alle inwoners van de regio Leiden actief te verrijken met kunst, cultuur en kennis. Voor iedereen, toegankelijk en laagdrempelig. Kwaliteit is waar ze voor staan. Hun hart en onze kracht liggen in het ontwikkelen, samenstellen en organiseren van een totaalpakket cultuureducatie, leesbevordering en mediawijsheid.

De projecten voor het onderwijs ontwikkelen het cultureel zelfbewustzijn bij kinderen. Het gaat over vragen als: ‘Wie ben ik?’ en ‘Wie ben ik ten opzichte van anderen?’. Van daaruit werken ze aan een bijzondere ervaring of nieuwe ontdekking. Zo prikkelen ze bij kinderen de levenslust en de wil om te leren – en hopen ook op uw school bij te dragen aan de culturele levensloop van ieder kind!

Contact