Deze les is onderdeel van de cultuurlijn(en): Cultuurlijn: Tijd - Cultuurlijn: Ik en de wereld - Cultuurlijn: Op Maat

LesMuseumdocent in de klas: Peperduur – groep 6

Schipper Diederick de Wilde probeerde zoveel mogelijk peperkorrels meenemen uit Indonesië naar Nederland. Zijn hebzucht kwam hem duur te staan: het schip leed schipbreuk. Hoe had hij slimmer het schip kunnen beladen en zijn reis ondernemen? De leerlingen helpen Diederick op zijn reis om weer veilig en met zoveel mogelijk peperkorrels thuis te komen. Om dat te bereiken moeten de leerlingen rekenkundige problemen oplossen. Daarnaast onderzoeken ze voorwerpen die gebruikt werden in de scheepvaart in de zeventiende eeuw.

Deze les vindt plaats in de klas en kan tot 25 februari 2018 worden geboekt.

De leerlingen maken kennis met de scheepvaart in de 17de eeuw door middel van rekenopdrachten. Spelenderwijs rekenen de leerlingen zich naar de best mogelijke reis naar huis.
• De leerlingen leren met een weegschaal (balans) bepalen wat het gewicht van een peperkorrel is.
• De leerlingen leren verhoudingen tussen hoeveelheid mee te nemen peperkorrels en inhoud van bakken te zien. Ze leggen verband tussen volume en inhoud.
• De leerlingen leren de omtrek van een boomstam uit te rekenen.
• De leerlingen leren verschillende kenmerken bij schelpen onderscheiden door series te maken.
• De leerlingen leren te werken met getallenlijnen.
• De leerlingen leren rekenkennis toe te passen door het gebruiken van onbekende cijfers.
• De leerlingen leren dat aan veel kruiden en specerijen medische toepassingen werden (en worden) toegedicht.
• De leerlingen oefenen met rekenen met hoeveelheden in recepten.

De les sluit aan bij kerndoelen van de leergebieden Nederlands, Rekenen/wiskunde, Oriëntatie op jezelf en de wereld en Kunstzinnige oriëntatie.
(Kerndoelen: 4, 6, 10, 12, 23, 24, 26, 32, 33, 52, 53 en 56).

De les sluit aan bij de volgende lesmethodes:

Groep 5

Rekenen
Rekenen komt aanbod bij alle opdrachten in het programma. Het sluit aan bij de volgende thema’s uit de rekenlesmethodes:
– Meetkunde: inhoud
– Meetkunde: lengtematen
– Meetkunde: omtrek
– Meetkunde: wegen
– Meetkunde: Hoeveelheden afmeten bij recepten
– Optellen
– Vermenigvuldigen
– Sorteren

Geschiedenis
• Argus Clou geschiedenis
Groep 5. Thema 3: Droge voeten, stampvolle steden. Les 4: Wonen aan het water.

• Speurtocht
Groep 5. Thema 5: Ontdekken en uitvinden. Les 2: Wat een uitvinding.
Groep 5. Thema 5: Ontdekken en uitvinden. Les 3: Handel op zee.
Groep 5. Thema 5: Ontdekken en uitvinden. Les 4: Spullen uit het verre oosten.
Groep 5. Thema 5: Ontdekken en uitvinden. Les 5: Wat waren ze toen al knap.

• Wijzer door de tijd
Groep 5. Thema 4: specerijen en schilderijen, les 1: Op ontdekkingsreis.
Groep 5. Thema 4: specerijen en schilderijen, les 2: Kooplieden en schilders.
Groep 5. Thema 4: specerijen en schilderijen, les 4: Rijke en arme mensen.

• Brandaan
Groep 5. Thema 5: De wereld ontdekken, les 1: Kooplieden op reis.
Groep 5. Thema 5: De wereld ontdekken, les 2: Naar Oost-Indië
Groep 5. Thema 5: De wereld ontdekken, les 3: Op reis.

• Tijdstip
Groep 5. Les 19: Handel en wandel in de stad.

• Een zee van tijd
Groep 5. Thema 5: Leven van de zee, les 1: Spiegelschip.
Groep 5. Thema 5: Leven van de zee, les 2: Een lange zeereis.
Groep 5. Thema 5: Leven van de zee, les 3: Zeerovers.
Groep 5. Thema 5: Leven van de zee, les 4: Arm en rijk in Amsterdam.

Groep 6

Rekenen
Rekenen komt aanbod bij alle opdrachten in het programma. Het sluit aan bij de volgende thema’s uit de rekenlesmethodes:
– Meetkunde: inhoud
– Meetkunde: lengtematen
– Meetkunde: omtrek
– Meetkunde: wegen
– Meetkunde: Hoeveelheden afmeten bij recepten
– Optellen
– Vermenigvuldigen
– Sorteren

Geschiedenis
• Argus Clou geschiedenis
Groep 6. Thema 3: Verre reizen en peperdure pepers. Les 1: Kaarten en verhalen.
Groep 6. Thema 3: Verre reizen en peperdure pepers. Les 2: Een andere route.
Groep 6. Thema 3: Verre reizen en peperdure pepers. Les 3: Veilig naar Azië.

• Speurtocht
Groep 6. Thema 1: Gouden eeuw. Les 1: De zeilschepen komen terug.
Groep 6. Thema 1: Gouden eeuw. Les 2: Rijke koopman.

• Brandaan
Groep 6. Thema 1: Handel overzee, les 1: Handel in Amsterdam.
Groep 6. Thema 1: Handel overzee, les 2: VOC.
Groep 6. Thema 1: Handel overzee, les 3: Werken voor VOC.

• De trek
Groep 6. Thema: De gouden eeuw, les 1: Hoe ziet leven in de gouden eeuw eruit.
Groep 6. Thema: De gouden eeuw, les 2: Ik kom meer te weten over gouden eeuw.

Maximaal aantal leerlingen: 36

Aantal begeleiders: 1

– De museumdocent in de klas is op elke dag te boeken tussen 9.30 – 15.00 uur. Een half uur voor aanvang van de les is de museumdocent aanwezig om de les voor te bereiden. Het materiaal wordt gebracht en opgehaald met de Boerhaavemuseumbus.
– De les is ook geschikt voor een combiklas 5/6.
– De les duurt 2 uur.
– Bij de les is een digibord nodig. Geef aan op het formulier of deze aanwezig is.
– De les kan meerdere keren achter elkaar, voor verschillende klassen, op school gegeven worden. Het is handig om klassen die dezelfde les willen volgen op dezelfde dag te combineren, zowel voor u als voor Museum Boerhaave.
– Deze les in de klas is te boeken tot 25 februari 2018, de periode van renovatie en herinrichting van Museum Boerhaave.
– Deze erfgoedles is ook geschikt voor het speciaal onderwijs. Neem in dat geval wel even contact op met de Cultuureducatiegroep om het bezoek te bespreken.

Het bestaande lesmateriaal wordt aangepast aan de les die in de klas gegeven gaat worden. Binnenkort kun je hier de geactualiseerde bestanden downloaden.

De kosten van deze les worden vergoed door de gemeente en het Fonds voor Cultuurparticipatie. Dit geldt voor de scholen uit de gemeenten:

Hillegom | Kaag en Braassem | Leiden | Leiderdorp | Lisse | Noordwijk | Noordwijkerhout | Oegstgeest | Teylingen | Voorschoten | Zoeterwoude

Mocht jouw gemeente er niet tussen staan, neem dan gerust contact met ons op via e-mail: educatie@cultuureducatiegroep.nl of telefoon 071-5168588.

Login

Voor het inschrijven heb je een gebruikersnaam en een wachtwoord nodig.
Als je nog niet bij ons bent ingeschreven, kun je vrijblijvend contact met ons opnemen via educatie@cultuureducatiegroep.nl

Om direct bij het evaluatieformulier van de door jouw gevolgde les terecht te komen, log je rechtsboven in met jouw inloggegevens. Alvast hartelijk dank voor het invullen van het evaluatieformulier.


Museum Boerhaave

Museum Boerhaave is het Rijksmuseum voor de Geschiedenis van de Natuurwetenschappen en van de Geneeskunde. Vanuit een cultuurhistorisch perspectief toont het museum de verschillende wetenschapsdisciplines in hun onderlinge samenhang, van circa 1500 tot heden. Het zwaartepunt is de zeventiende, achttiende en vroeg-twintigste eeuw. In Museum Boerhaave vind je de schoonheid en betekenis van natuurwetenschap en geneeskunde in heden en verleden. De collectie bestaat uit ruim 35.000 voorwerpen, 12.000 afbeeldingen, 25.000 boeken, 15.000 separaten en 600 archieven. Museum Boerhaave biedt binnen de cultuurlijnen Museum, Tijd en Ik en de wereld lessen aan.

Bezoekadres: Lange St. Agnietenstraat 10
2312 WC Leiden

Contact

Meer voor Groep 6