LesPeperduur – groep 5/6

Vroeger was peper zo kostbaar dat je met peperkorrels kon betalen. Diederick de Wilde, een schipper van de VOC, reisde naar Indonesië om peperbalen in te kopen. De leerlingen helpen Diederick tijdens zijn ontdekkingstocht bij het navigeren op zee, ze ontdekken onbekende voorwerpen als schelpen en helpen hem ook berekenen hoe hij zijn schip het beste kan beladen zodat hij zoveel mogelijk kan meenemen en het schip niet zinkt.

Onderzoekend leren
Leerlingen onderzoeken zeventiende-eeuwse scheepvaartinstrumenten. Ook maken ze kennis met bijzondere objecten die schippers op zeereizen ontdekten en verzamelden en lossen rekenkundige problemen op waarbij duidelijk wordt wat afstand, inhoud en vorm met elkaar te maken hebben.

De leerlingen leren een weegschaal gebruiken, verband te leggen tussen inhoud en vorm, een kompas gebruiken, meten met duimen en voeten, schelpen ordenen en hoeveelheden in recepten berekenen. Het programma sluit aan bij de leergebieden Nederlands, Rekenen/Wiskunde, Oriëntatie op jezelf en de wereld en Kunstzinnige oriëntatie, en de kerndoelen daarbinnen. In het bijzonder de kerndoelen: 23, 24, 26, 29, 32, 33, 42, 52, 53 en 56.

De les sluit aan bij kerndoelen van de leergebieden Nederlands, Rekenen/wiskunde, Oriëntatie op jezelf en de wereld en Kunstzinnige oriëntatie.
(Kerndoelen: 4, 6, 10, 12, 23, 24, 26, 32, 33, 52, 53 en 56).

De les sluit aan bij de volgende lesmethodes:

Groep 5

Rekenen
Rekenen komt aanbod bij alle opdrachten in het programma. Het sluit aan bij de volgende thema’s uit de rekenlesmethodes:
– Meetkunde: inhoud
– Meetkunde: lengtematen
– Meetkunde: omtrek
– Meetkunde: wegen
– Meetkunde: Hoeveelheden afmeten bij recepten
– Optellen
– Vermenigvuldigen
– Sorteren

Geschiedenis
• Argus Clou geschiedenis
Groep 5. Thema 3: Droge voeten, stampvolle steden. Les 4: Wonen aan het water.

• Speurtocht
Groep 5. Thema 5: Ontdekken en uitvinden. Les 2: Wat een uitvinding.
Groep 5. Thema 5: Ontdekken en uitvinden. Les 3: Handel op zee.
Groep 5. Thema 5: Ontdekken en uitvinden. Les 4: Spullen uit het verre oosten.
Groep 5. Thema 5: Ontdekken en uitvinden. Les 5: Wat waren ze toen al knap.

• Wijzer door de tijd
Groep 5. Thema 4: specerijen en schilderijen, les 1: Op ontdekkingsreis.
Groep 5. Thema 4: specerijen en schilderijen, les 2: Kooplieden en schilders.
Groep 5. Thema 4: specerijen en schilderijen, les 4: Rijke en arme mensen.

• Brandaan
Groep 5. Thema 5: De wereld ontdekken, les 1: Kooplieden op reis.
Groep 5. Thema 5: De wereld ontdekken, les 2: Naar Oost-Indië
Groep 5. Thema 5: De wereld ontdekken, les 3: Op reis.

• Tijdstip
Groep 5. Les 19: Handel en wandel in de stad.

• Een zee van tijd
Groep 5. Thema 5: Leven van de zee, les 1: Spiegelschip.
Groep 5. Thema 5: Leven van de zee, les 2: Een lange zeereis.
Groep 5. Thema 5: Leven van de zee, les 3: Zeerovers.
Groep 5. Thema 5: Leven van de zee, les 4: Arm en rijk in Amsterdam.

Groep 6

Rekenen
Rekenen komt aanbod bij alle opdrachten in het programma. Het sluit aan bij de volgende thema’s uit de rekenlesmethodes:
– Meetkunde: inhoud
– Meetkunde: lengtematen
– Meetkunde: omtrek
– Meetkunde: wegen
– Meetkunde: Hoeveelheden afmeten bij recepten
– Optellen
– Vermenigvuldigen
– Sorteren

Geschiedenis
• Argus Clou geschiedenis
Groep 6. Thema 3: Verre reizen en peperdure pepers. Les 1: Kaarten en verhalen.
Groep 6. Thema 3: Verre reizen en peperdure pepers. Les 2: Een andere route.
Groep 6. Thema 3: Verre reizen en peperdure pepers. Les 3: Veilig naar Azië.

• Speurtocht
Groep 6. Thema 1: Gouden eeuw. Les 1: De zeilschepen komen terug.
Groep 6. Thema 1: Gouden eeuw. Les 2: Rijke koopman.

• Brandaan
Groep 6. Thema 1: Handel overzee, les 1: Handel in Amsterdam.
Groep 6. Thema 1: Handel overzee, les 2: VOC.
Groep 6. Thema 1: Handel overzee, les 3: Werken voor VOC.

• De trek
Groep 6. Thema: De gouden eeuw, les 1: Hoe ziet leven in de gouden eeuw eruit.
Groep 6. Thema: De gouden eeuw, les 2: Ik kom meer te weten over gouden eeuw.

Maximaal aantal leerlingen: 36

Aantal begeleiders: 1

• Maximaal aantal leerlingen: 36
• Wij vragen om één begeleider per groepje van 5 à 6 leerlingen.
• Wij verzoeken u de leerlingen van te voren in groepjes van 5 à 6 leerlingen in te delen.
• Dit onderwijsprogramma wordt elke dag aangeboden tussen 9.00 uur – 17.00 uur.
• Het programma duurt 2 uur.
• Van de ouders en de leerkracht wordt een ondersteunende rol verwacht.
• Dit onderwijsprogramma is ook geschikt voor het speciaal onderwijs. Neem in dat geval wel even contact op met Rijksmuseum Boerhaave om het bezoek te bespreken.

Hieronder kun je de voorbereidende- en verwerkende lesmaterialen downloaden.

180419 Voorbereidingsles Peperduur

Download
180419 Naverwerkingsles Peperduur

Download
180426 Peperduur leerkrachtenhandleiding

Download

Museum Boerhaave rekent voor schooljaar 2018 – 2019 geen toegangskosten voor de deelnemende scholen aan het CmK project in de regio Holland Rijnland;

Hillegom | Kaag & Braassem | Leiden | Leiderdorp | Lisse | Noordwijk | Noordwijkerhout | Oegstgeest | Teylingen | Voorschoten | Zoeterwoude

Neem voor verdere informatie contact op met jouw adviseur cultuureducatie van Cultuureducatiegroep via e-mail: educatie@cultuureducatiegroep.nl of telefoon 071-5168588.

Login

Voor het inschrijven heb je een gebruikersnaam en een wachtwoord nodig.
Als je nog niet bij ons bent ingeschreven, kun je vrijblijvend contact met ons opnemen via educatie@cultuureducatiegroep.nl

Om direct bij het evaluatieformulier van de door jouw gevolgde les terecht te komen, log je rechtsboven in met jouw inloggegevens. Alvast hartelijk dank voor het invullen van het evaluatieformulier.


Museum Boerhaave

In Rijksmuseum Boerhaave ontdek je meer over de belangrijkste uitvindingen uit de Nederlandse wetenschapsgeschiedenis. Welke onderzoekers zaten daarachter en hoeveel impact hebben hun ontdekkingen op ons leven? Ontdek meer over hun zoektocht en denk mee over de grote vragen van nu.
Het museum is helemaal vernieuwd en biedt een kijkje in de intrigerende wereld van wetenschap. De wereldberoemde collectie en de nieuwe inrichting laten zien waar het in de wetenschap om draait: nieuwsgierigheid, lef, creativiteit en doorzettingsvermogen.

Met de onderwijsprogramma’s van Rijksmuseum Boerhaave ontdekken leerlingen de wereld van wetenschap. Tijdens actieve workshops en aan de hand van historische verhalen en objecten komen leerlingen meer te weten over gepassioneerde wetenschappers. En door onderzoekend en ontdekkend leren begrijpen ze dat wetenschap van onschatbare waarde is voor hun leven.

Bezoekadres: Lange St. Agnietenstraat 10
2312 WC Leiden

Contact

Meer voor groep 5