Deze les is onderdeel van de cultuurlijn(en): Cultuurlijn: Ik en de wereld - Cultuurlijn: Op Maat

LesJapan in beeld – groep 6

In deze les komen jouw leerlingen alles te weten over de Japanse cultuur. Ze leren de weg te vinden in Nagasaki en tekenen Japanse landschappen in drie minuten. Naast topografie is er aandacht voor religie. Het shintoïsme en boeddhisme zijn de twee grootste religies in Japan. Hoe verschillend is dat van het Christendom? Is geluk vanzelfsprekend of kunnen symbolen hierbij helpen?

Deze nieuwe les is vanaf het nieuwe schooljaar 2016- 2017 te boeken!

De leerlingen leren kenmerken van het shintoïsme en boeddhisme kennen. Ze zijn bekend met de Japanse tradities en rituelen. De les behandelt de thema’s Bestuur, Bevolking en welvaart en Zingeving. De les sluit aan bij de kerndoelen van de leergebieden Nederlands, Rekenen, Oriëntatie op jezelf en de wereld en kunstzinnige oriëntatie.
(kerndoelen: 1, 2, 3, 4, 12, 23, 33, 37, 38, 47, 50, 51, 52, 53, 54, 56)

De les sluit aan bij de volgende lesmethodes:

• Argus Clou geschiedenis
Thema 3: Verre reizen en peperdure pepers. Er wordt koppeling gemaakt met de Nederlandse handel in Japan en de verschillen in schilderkunst.

• Wijzer door de tijd
Thema 3: Nieuwe volken. Er wordt een vergelijking gemaakt tussen het christendom en de Japanse religies en met de Nederlandse ridders en de Japanse samoerai.
Thema 4: Steden en staten. Geen directe link, maar er kan een koppeling worden gemaakt tussen de Nederlandse markt en de Japanse winkelstraten.
Thema 6: De wereld wordt groter: Er wordt een vergelijking gemaakt tussen het christendom en de Japanse religies.

• Argus Clou Aardrijkskunde
Thema 2: aan de slag en Thema 4: geloven op jouw manier. Geen directe link, maar er kan een koppeling gemaakt met topografie en de verschillende religies.

Maximaal aantal leerlingen: 30

Aantal begeleiders: 3

– Dit lesprogramma wordt elke dag aangeboden, behalve op maandag
– Je wordt verzocht de leerlingen alvast in twee groepen te verdelen en tweetallen te maken. De ene helft krijgt een rondleiding, de andere helft gaat in tweetallen opdrachten uitvoeren. Deze twee groepen worden halverwege omgewisseld.
– Voor de rondleiding is er één begeleider nodig, voor de opdrachten zijn er twee begeleiders nodig.
– Van de begeleiders en de leerkracht wordt een ondersteunende rol verwacht.
– Deze erfgoedles is ook geschikt voor het speciaal onderwijs. Neem in dat geval wel even contact op met Cultuureducatiegroep om het bezoek te bespreken.

docenthandleiding-japan-in-beeld

Download
japan-in-beeld-introductiepresentatie

Download
japan-in-beeld-verwerkingsquiz

Download

De kosten van deze les worden vergoed door de gemeente en het Fonds voor Cultuurparticipatie. Dit geldt voor de scholen uit de gemeenten:

Hillegom | Kaag en Braassem | Leiden | Leiderdorp | Lisse | Noordwijk | Noordwijkerhout | Oegstgeest | Teylingen | Voorschoten | Zoeterwoude

Mocht jouw gemeente er niet tussen staan, neem dan gerust contact met ons op via e-mail: educatie@cultuureducatiegroep.nl of telefoon 071-5168588.

Login

Voor het inschrijven heb je een gebruikersnaam en een wachtwoord nodig.
Als je nog niet bij ons bent ingeschreven, kun je vrijblijvend contact met ons opnemen via educatie@cultuureducatiegroep.nl

Om direct bij het evaluatieformulier van de door jouw gevolgde les terecht te komen, log je rechtsboven in met jouw inloggegevens. Alvast hartelijk dank voor het invullen van het evaluatieformulier.


Japanmuseum SieboldHuis

Het SieboldHuis biedt u het mooiste uit het Japan van vroeger en nu achter een historische Hollandse gevel. In sfeervolle kamers wandelt u langs honderden schatten uit de natuur, de kunst en de cultuur, die in de 19de eeuw in Japan zijn verzameld door de Beierse arts Philipp Franz von Siebold. SieboldHuis biedt binnen de cultuurlijnen Museum, Tijd, Kunst en Ik en de wereld lessen aan.

Bezoekadres: Rapenburg 19
2311 GE Leiden

Contact

Meer voor Groep 6