Deze les is onderdeel van de cultuurlijn(en): Cultuurlijn: Op Maat - Cultuurlijn: Museum - Cultuurlijn: Almere en Museum

LesArcheoloog in één uur – groep 6

Tijdens deze museumles duiken jouw leerlingen in de oudste geschiedenis van Nederland. Ze onderzoeken verschillende archeologische vondsten, waaronder het recent door het museum aangekochte zwaard van Ommerschans, een topstuk uit de Nederlandse archeologie. Zodoende komen ze te weten wat archeologen precies doen, zoals uitzoeken van welk materiaal een vondst is gemaakt en waarvoor het gevonden object werd gebruikt. En archeologen moeten natuurlijk achterhalen hoe oud een voorwerp is. Maar hoe doen ze dat?

De leerlingen maken kennis met het dagelijks leven in Nederland in de prehistorie en middeleeuwen. De les sluit aan bij de tijdvakken ‘Jagers en boeren’, ‘Grieken en Romeinen’, ‘Monniken en ridders’ en ‘Steden en staten’. De les sluit aan bij kerndoelen van de leergebieden Nederlands, Oriëntatie op jezelf en de wereld en Kunstzinnige oriëntatie.
(Kerndoelen: 1, 2, 3, 4, 6, 10,12, 37, 51, 52, 53 en 56).

De les sluit aan bij de volgende lesmethodes:

• Argus Clou geschiedenis
Groep 6. Thema 1: Eerste boeren, verdwenen steden. Les 1: Jagers worden boeren. Les 2: Het wiel uitvinden. Thema 2: Ruwe rovers en rijke steden.

• Speurtocht
Groep 5. Thema 1: Jagers en boeren. Thema 3: Het kasteel. Thema 4: Naar de stad.

• Wijzer door de tijd
Groep 6. Thema 1: Van jagerskamp tot boerderij. Groep 5. Thema 3: In en rond het kasteel. Thema 4: Wonen en werken in de stad.

• Brandaan
Groep 5. Thema 1: Leven als jager of boer. Thema 3: Leven als ridder. Thema 4: de middeleeuwse stad.

Maximaal aantal leerlingen: 35

Aantal begeleiders: 7

– De erfgoedles wordt aangeboden van dinsdag tot en met vrijdag. In beperkte mate is ook de maandag beschikbaar. In de schoolvakantieperiodes zijn er beperkt schoolbezoeken mogelijk.
– De les wordt uitgevoerd binnen vaste tijdsblokken:
1e blok 09.00 – 10.45 uur
2e blok 11.00 – 12.45 uur
3e blok 13.00 – 14.45 uur
4e blok 15.00 – 16.45 uur
– Per 10 leerlingen wordt er minimaal één begeleider verwacht. Als er meer begeleiders zijn mogen deze ook gratis naar binnen.
– Je wordt verzocht de leerlingen alvast in een groepje van 5 leerlingen in te delen.
– Van de ouders en de leerkracht wordt een ondersteunende rol verwacht.
– Deze erfgoedles is ook geschikt voor het speciaal onderwijs. Neem in dat geval wel even contact op met de Cultuureducatiegroep om het bezoek te bespreken.

De drie tijdsperioden die tijdens het museumbezoek aan bod komen, kunnen in de klas worden voorbereid tijdens de geschiedenisles. Het museumbezoek kan vervolgens dienen als een aanvulling op de geschiedenislessen over deze tijdsperioden. De docentenhandleiding biedt hierbij ondersteuning. Daarnaast kunnen de canonclips van toen en nu in de klas worden vertoond.

Bekijk de drie tijdsperioden die tijdens het museumbezoek aan bod komen op de website www.entoen.nu

Download hier de docentenhandleiding Archeologie van Nederland.
Hieronder vind je ook woordenschatkaarten die u kunt gebruiken als voorbereidend materiaal.

Extra tip: Doe eens een projectweek archeologie!

Nodig een archeoloog uit in de klas en laat de leerlingen kennismaken met het werk van een amateur- of gemeentelijke archeoloog. Vraag de archeoloog vooral wat vondsten mee te nemen die de kinderen mogen aanraken. Laat de leerlingen voorafgaand aan het bezoek een aantal vragen voorbereiden.

Bezoek een archeologische site en laat de leerlingen een tentoonstelling maken van de door hun gevonden voorwerpen. Informeer bij jouw gemeente naar de afdeling archeologie of kijk op de website archeologieindeklas.nl

Indien het niet lukt om het lesmateriaal te openen, leert de ervaring dat dat meestal aan verouderde software ligt. Hier kun je het volgende aan doen: je browser updaten, een nieuwe versie van Adobe Acrobat installeren en je mediaplayer updaten. Mocht het daarna toch niet lukken om het lesmateriaal te openen, neem dan contact met ons op zodat wij je kunnen helpen.

Docentenhandleiding_ArcheologieNL

Download
Praktische lessuggesties cultuurlijn Museum

Download
Woordenschat_archeologie van Nederland_groep 6

Download

De kosten van deze les worden vergoed door de gemeente en het Fonds voor Cultuurparticipatie. Dit geldt voor de scholen uit de gemeenten:

Hillegom | Kaag en Braassem | Leiden | Leiderdorp | Lisse | Noordwijk | Noordwijkerhout | Oegstgeest | Teylingen | Voorschoten | Zoeterwoude

Mocht jouw gemeente er niet tussen staan, neem dan gerust contact met ons op via e-mail: educatie@cultuureducatiegroep.nl of telefoon 071-5168588.

Login

Voor het inschrijven heb je een gebruikersnaam en een wachtwoord nodig.
Als je nog niet bij ons bent ingeschreven, kun je vrijblijvend contact met ons opnemen via educatie@cultuureducatiegroep.nl

Om direct bij het evaluatieformulier van de door jouw gevolgde les terecht te komen, log je rechtsboven in met jouw inloggegevens. Alvast hartelijk dank voor het invullen van het evaluatieformulier.


Rijksmuseum van Oudheden

Bijzondere schoolprogramma’s voor het basisonderwijs, het speciaal onderwijs en het voortgezet onderwijs brengen de geschiedenis in het RMO tot leven. Deskundige museumdocenten begeleiden de museumlessen / rondleidingen. Hun verhaal wordt afgestemd op het niveau van de leerlingen. Alle programma’s zijn ontwikkeld in nauwe samenwerking met docenten. Ze sluiten aan bij de kerndoelen en liggen dicht bij de belevingswereld van de leerlingen. Aanpassingen zijn altijd bespreekbaar. Rijksmuseum van Oudheden biedt binnen de cultuurlijnen Museum, Tijd, Kunst en Ik en de wereld lessen aan.

Bezoekadres: Rapenburg 28
2311 EW Leiden

Contact

Meer voor Groep 6