Het Cultuurbad

In verband met de Kabinetsmaatregelen omtrent het Coronavirus zijn wij genoodzaakt de editie van het Cultuurbad op woensdag 25 maart 2020 tot nader orde uit te stellen.
Het Cultuurbad valt ook onder evenementen met meer dan honderd bezoekers en moet daardoor helaas afgelast worden.
BplusC en Cultuureducatiegroep zijn op dit moment druk met elkaar in beraad over de mogelijkheden voor het verplaatsen van deze dag naar een nieuwe datum.
Uiteraard hopen we een datum te vinden waarop iedereen beschikbaar is.

De volgende editie van het Cultuurbad zal in het teken staan van het thema
‘Vakintegratie, waardevol verbinden’. Iedereen die werkzaam is in of voor het primair onderwijs is van harte welkom – van leerkracht tot bestuurder, van cultuurcoördinator tot lees- of taalcoördinator, van educatief medewerker tot kunstvakexpert.

Praktische informatie

Waar
Rijksmuseum van Oudheden
Rapenburg 28
2311 EW Leiden

Toegang
€ 35,- voor de gehele dag en € 20,- voor een dagdeel
Scholen die via Cultuureducatiegroep deelnemen aan het programma Cultuureducatie met Kwaliteit mogen kosteloos deelnemen.*
* Bij scholen die zich met 3 of meer personen aanmelden voor de gehele dag, brengen wij lunchkosten á € 12,50 p.p. in rekening.

Afmelden
Kosteloos afmelden kan tot uiterlijk 17 maart 2020. Daarna brengen wij kosten in rekening: € 20,- voor een dagdeel en € 35,- voor de hele dag.

Inloop
Ochtend vanaf 10.00 uur en middag vanaf 13.00 uur

Huisregels in het museum

  • Rugzakken en grote tassen mogen niet meegenomen worden in het museum. Het museum heeft hiervoor speciale kluisjes.
  • Eten en drinken is niet toegestaan in de tentoonstellingszalen.

Wil je deze dag ook niet missen? Schrijf je dan in via het inschrijfformulier op deze pagina. Om een keuze te kunnen maken uit onze workshops, vind je hieronder een beschrijving per workshop.

Het belooft een bruisend programma vol cultuureducatie, leesbevordering en digitale geletterdheid te worden!

Dagprogramma

10:30 uur Ochtendprogramma

  • Ready, set, grow!
    Platform Mindset
  • Over het ‘wat’ en ‘hoe’ van integratie met kunst
    LKCA

12:30 uur Lunch

13:30 uur Middagprogramma

  • Leren van kunst
    Suzan Lutke

14:30 uur Deelsessie ronde 1

15:30 uur Deelsessie ronde 2

Je kunt per deelsessie deelnemen aan één workshop.

16:15 uur Afsluiting en Borrel


Dagspreker:
Platform Mindset


Ready, set, grow!

In deze interactieve lezing laat Inge Corstiaans je kennis maken met de enorme impact van onze (vaak onbewuste) overtuigingen over onze mogelijkheden: zijn ze helpend of belemmeren ze je juist tijdens je leerproces? Wat is jouw drijfveer: wil je jezelf bewijzen, of wil je jezelf ontwikkelen?

De mindsettheorie van prof. Carol Dweck vormt de basis van Inge’s werk als spreker, trainer en innovator bij Platform Mindset. Platform Mindset wil een groeimindset voor elk kind (0-99 jaar) toegankelijker maken zodat er met meer plezier en betrokkenheid kan worden geleerd.

Dagspreker:
LKCA



Over het ‘wat’ en ‘hoe’ van integratie met kunst

Chantal de Bonth en Vera Meewis (LKCA) nemen je mee in de kunstintegratie definitie van het Kennedy Center in Washington. Een benadering van leren waarin leerlingen via een kunstvorm bouwen aan begrip en dit tonen. In een creatief proces worden kunstvormen gecombineerd met ander vakken of leergebieden. De leerling werkt dan tegelijkertijd aan doelstellingen van beide vakken. Doelstellingen die altijd in ontwikkeling zijn! Deze ideeën helpen je als school om keuzes te maken over je programma en na te denken over combinatie mogelijkheden.

Dagspreker:
Suzan Lutke


Leren van kunst

Creativiteit met verbeeldingskracht als fundament is van groot belang voor opgroeiende kinderen. Creativiteit is een ingewikkeld begrip. Als je het vastlegt, in leerlijnen verwoordt of in stappen beschrijft, kan het als los zand tussen je vingers wegsijpelen. Toch kun je veel dingen doen en leren om de creativiteit van je leerlingen vleugels te geven. Over hoe je dat doet in het basisonderwijs gaat het boek Leren van kunst geschreven door Suzan Lutke en Olga Potters.
In een interactieve lezing zal Suzan je meenemen in de wondere wereld van de creativiteit.

Wat kunnen we leren van kunst als het gaat om creativiteit? Wat is dat eigenlijk creativiteit? Waarom vinden we dat tegenwoordig zo belangrijk en vooral: Hoe kunnen we elke dag, als leerkracht of kunstvakdocent ruimte geven aan de creativiteit van onze kinderen en jonge mensen? Wat betekent dat voor het ontwerp van onze werkvormen, ons curriculum en ook voor ons pedagogisch handelen? En de belangrijkste vraag:
Zou creativiteit de verbindende kracht kunnen zijn tussen vakken op school?


Workshop 1.

BplusC – Onderzoek de (digi)taal van de toekomst

Er zijn verschillende manieren van leren. Ontdek jouw leerstijl en ga met bijbehorend kompas aan de slag met de MakeyMakey, Scratch en… een potloodtekening. Deze workshop is voor creatieve én technische makers en denkers. Ontdek hoe je met technische, digitale en tegelijkertijd zeer toegankelijke snufjes een interactieve tekening kan maken. Denk bij een MakeyMakey aan Elektro, maar dan anno 2020. Koppel het vervolgens aan een laptop of computer en je tekening gaat geluid maken. Je krijgt aan het einde een handleiding mee hoe je dit zou kunnen doen met de kinderen op school (vanaf groep 5).

Workshop 2.

Beeldung: knooppunt voor beeldeducatie Zuid-Holland – De waarde van beeldeducatie en stop-motion als werkvorm

Wat is de waarde van film- en beeldeducatie in het basisonderwijs? Wat kun je doen? Wie kunnen je daarbij helpen? Beeldung neemt je mee langs deze vragen en laat je kort kennismaken met de mogelijkheden van stop-motion als werkvorm voor de leerkracht. We leggen de nadruk vooral op de praktische toepassing: wat heb je nodig, welke materialen zijn geschikt om in de klas mee te werken en hoe pas je dit toe als werkvorm?
Klik hier voor meer informatie.

Workshop 3.

Isabelle de Ridder – Een andere kijk op lezen en kinderboeken

Activiteiten met kinderboeken komen vaak in de knel door een erg vol curriculum. Dat kan anders! In deze workshop neemt schrijfster en educatief ontwikkelaar Isabelle de Ridder je mee langs een breed scala aan ideeën en praktische mogelijkheden om kinderboeken een plek te geven in het onderwijs: vakoverstijgend en in plaats van methodische activiteiten. Als voorbeeld dienen haar laatst verschenen boek Meiden met een missie en enkele meesterproeven van deelnemers aan de opleiding Vol van lezen. Op deze manier krijg je meteen een voorproefje van deze opleiding tot specialist Jeugdliteratuur, die het vervolg is op de cursus Open Boek.

Workshop 4.

BplusC – Spelenderwijs werken aan sociale vaardigheden

Ervaar hoe je met toneel of dans kinderen in beweging kunt krijgen. Niet alleen letterlijk, maar zeker ook figuurlijk: op het gebied van sociale vaardigheden. Soms bereik je met spel en dans in korte tijd meer dan je in een gesprek zou kunnen. En soms bereik je juist andere kinderen die je met een gesprek zou missen. De workshopleider laat je zelf ervaren hoe het kan werken en hoe makkelijk het is. Ze geeft je korte oefeningen en input voor wat langere lessen. Ze laat je nadenken over situaties en thema’s waarvoor je dans en toneel kunt inzetten – en je gaat met elkaar onderzoeken hoe je dat dan kunt doen. Gewapend met deze ideeën en met tips & tricks kun je de volgende dag zelf meteen aan de slag.


Workshop 5.

Suzan Lutke – Wat als de muziek er al is?

Wat nou als de muziek allang aanwezig is in alle leerlingen en we ze in het muziekonderwijs niet sturen maar uitnodigen om in te stappen? Elke unieke leerling uitnodigen om zich muzikaal te ontwikkelen? Om zijn eigen muzikale identiteit te vinden? Wat nou als de methode niet leidend is, maar de leerling in zijn persoonlijke drive om zich te uiten?

In deze workshop ga je aan de slag met muzikale werkvormen waarin de creativiteit van je leerlingen centraal staat. Hoe zien dit soort werkvormen eruit en ook, wat betekent dat voor jouw pedagogisch en didactisch handelen? Al vast een tipje van de sluier: het gaat er niet om hoe goed jij als docent kunt zingen of ritmes klappen, maar vooral om hoe zorgvuldig je kunt observeren en vragen stellen. Als je alle magie van het creatieve proces van je leerlingen gaat zien opent zich een prachtige wereld. Graag neem ik je mee. Na deze workshop zul je een aantal werkvormen hebben om direct mee aan de slag te gaan maar heb je bovendien kaders om je eigen onderwijs verder mee vorm te geven. Met deze werkvormen kun je muziek maken met je klas maar ook muziek gebruiken in andere lessen om kinderen te helpen zich leerstof op allerlei manieren eigen te maken.

Workshop 6.

RMO – Bestemming Egypte… verbinding met meerdere vakken

De educatieve programma’s van het RMO over het oude Egypte zijn niet alleen voor het vak geschiedenis een mooi vertrekpunt. Ze raken ook het leesonderwijs, aardrijkskunde, filosofie, levensbeschouwing en beeldende vorming. Tijdens deze workshop maak je kennis met verschillende werkvormen die worden toegepast. Je gaat onder andere aan de slag met tekenen, verhalen en spellen. Daarbij wordt je gestimuleerd om kritisch te kijken en te denken. Wat neem je mee en hoe kan je dit in de klas inzetten, deze workshop geeft je daarvoor praktische tips.

Workshop 7.

Marja van Rossum – Filosoferen en kunst

Kunst intrigeert, verwondert, raakt. Er is altijd wel iets verrassends om dieper op in te gaan. Kinderfilosoof Marja van Rossum nodigt je in deze workshop uit om kennis te maken met haar werkwijze Filosoferen met kunst. Eerst ervaar je hoe het is om te filosoferen, daarna kijk je terug op het gesprek. Hoe was het om te doen? Wat levert het op? En: wat is er voor nodig om dit op te pakken? Daarvoor krijg je een aantal praktische tips mee!