leerdosLeerdoel cultuurlijnen
De kwaliteit van cultuureducatie staat momenteel vol in de schijnwerpers. Niet voor niets: kwalitatief hoogstaande cultuureducatie draagt bij aan de ontwikkeling van het cultureel zelfbewustzijn van kinderen. Dit zelfbewustzijn speelt een grote rol in hoe kinderen de wereld, elkaar en zichzelf waarnemen en uiteindelijk handelen. Een goede kijk op de ander en op jezelf vormt de basis voor kritisch en zelfbewust burgerschap.

Cultuureducatie met kwaliteit wordt onder andere bereikt door cultuureducatie in een doorlopende leerlijn aan te bieden. Cultuureducatiegroep ontwikkelt daarom doorlopende leerlijnen cultuureducatie, cultuurlijnen genoemd. Door middel van deze cultuurlijnen kunnen kinderen uitgroeien tot zelfbewuste en creatieve mensen, die actief meedoen aan de samenleving, deel van die samenleving willen zijn en er een positieve bijdrage aan willen leveren.

vlaggCultureel zelfbewustzijn
Het begrip cultureel zelfbewustzijn ontlenen we aan Cultuur in de Spiegel, naar een doorlopende leerlijn cultuuronderwijs. Het is afkomstig uit het onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen en Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) in samenwerking met 14 scholen primair en voortgezet onderwijs. Het onderzoek is gestart vanuit de vraag naar structuur en onderbouwing voor cultuuronderwijs. Vragen die in het onderzoek worden beantwoord zijn: Wat is de inhoud van cultuuronderwijs? Waarom is het belangrijk? Hoe verhoudt het zich tot de rest van het onderwijs? Hoe zorg je dat het past bij de leerling? Voor meer informatie over Cultuur in de Spiegel klik hier

wollekeDoorlopende leerlijn
Onze cultuurlijnen zijn doorlopende leerlijnen voor cultuureducatie. Een doorlopende leerlijn beschrijft de volgorde waarin de lesstof over alle acht leerjaren is verdeeld. De cultuurlijnen bestaan uit inspirerende lessen van verschillende instellingen op het gebied van erfgoed, kunst en media. Cultuureducatiegroep verbindt deze lessen met elkaar én met het lesprogramma in jouw klas. Een les uit onze cultuurlijn bouwt dus voort op wat eerder is behandeld, maar heeft ook verbinding met wat er tegelijkertijd in andere vakken aan bod komt. De lessen vormen zo een verdieping en verrijking van de lesstof. Vanzelfsprekend sluiten de lessen ook aan bij de belevingswereld van de leerlingen. De cultuurlijnen zijn thematisch van opbouw. Je kiest de cultuurlijn die het beste aansluit bij de visie van jouw school. Je krijgt een kwalitatief, samenhangend en divers programma cultuureducatie!


Naamloos-5
Inschrijven?
Wil je ook structurele cultuureducatie aanbieden op jouw school? Neem dan contact met ons op zodat wij je een passende cultuurlijn kunnen bieden, die zowel aansluit bij de leerlingen als bij thema’s van de school. Wij komen graag bij je langs om alle mogelijkheden te bespreken!

diarpjct
Presentaties
Ben je ook zo benieuwd naar het culturele aanbod voor schooljaar 2016/ 2017? Of weet je niet welke cultuurlijn het beste bij de visie en mogelijkheden van jouw school past? Wij geven graag een presentatie bij jou op school om alle informatie over onze cultuurlijnen te geven en de mogelijkheden toe te lichten.

Voor een aantal scholen ontwikkelen wij al maatwerk cultuurlijnen die naadloos aansluiten op de visie van de school en het niveau van de leerlingen.

Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!