cultuurlijnEen cultuurlijn is een meerjarig onderwijsprogramma dat bestaat uit inspirerende lessen van verschillende culturele instellingen op het gebied van erfgoed, kunst en media.

Elk jaar komt iedere klas in aanraking met een bijzondere culturele instelling om daar te ontdekken, te onderzoeken, te creëren en geïnspireerd te raken. Jouw leerlingen ontdekken bijvoorbeeld zowel de molen in het eigen dorp als verschillende rijksmusea. De lessen binnen een cultuurlijn zijn verbonden met elkaar én met het lesprogramma in de klas, zodat ze een verdieping en verrijking van de lesstof op school vormen. De leerlingen krijgen op deze manier een kwalitatief, samenhangend en divers programma cultuureducatie.

 

cultuurlijnAls school kun je de keuze maken uit zes verschillende cultuurlijnen:

Cultuurlijn: Museum
Jouw leerlingen doen ontdekkingen in acht schatkamers: Naturalis, Hortus botanicus Leiden, Rijksmuseum Volkenkunde, Museum De Lakenhal, Rijksmuseum van Oudheden, Erfgoed Leiden en Omstreken, Japanmuseum SieboldHuis en Museum Boerhaave. In acht jaar tijd leren jouw leerlingen deze musea en hun bijzondere schatten kennen, maar ontdekken zij ook wat een museum is.

Cultuurlijn: Techniek
Waarom ziet mijn broodtrommel er zó uit? Door een product uit hun eigen leefwereld te onderzoeken leren jouw leerlingen materialen en gereedschappen kennen. Ze doen al spelenderwijs technische inzichten op en maken kennis met natuurkundige verschijnselen. Ze leren oplossingen te ontwerpen voor (technische) problemen. Vaardigheden als creativiteit, ondernemingszin, probleemoplossend vermogen, kritisch denken en samenwerken komen zo aan bod.

Cultuurlijn: Ik en de wereld
Vanuit de ‘kleine’ wereld thuis, op school en in de buurt ontdekken jouw leerlingen de ‘grote’ wereld om zich heen. Eerst de eigen woonplaats, dan Nederland, Europa en tot slot de wereld. In deze cultuurlijn staat de wijze waarop mensen hun omgeving inrichten centraal. Vanzelfsprekend is hierbij aandacht voor economische, politieke, culturele, technische en sociale aspecten.

Cultuurlijn: Kunst
Natuurlijk gaan jouw leerlingen zelf aan de slag! Ze maken bijvoorbeeld een 3D werk, bespelen een muziekinstrument of voeren een dans uit. Ook het beleven van kunst maakt onderdeel uit van de cultuurlijn. De leerlingen zien een film, luisteren naar een verhalenverteller of bezoeken een theatervoorstelling. Leren reflecteren op een (eigen) kunstwerk én op het werkproces is een belangrijk leerdoel. Door op deze manier met kunst bezig te zijn, ontwikkelen jouw leerlingen vakoverstijgende vaardigheden. Zoals analyseren, creëren, evalueren, plannen en samenwerken.

Cultuurlijn: Tijd
Kinderen ontwikkelen hun historisch besef door met bronnen te leren omgaan. Denk bijvoorbeeld aan foto’s, stambomen, kaarten, wandplaten, jeugdliteratuur en nieuwe media. We stimuleren hen om zich te verplaatsen in de situatie van een ander. Dans, muziek en beeldende vorming lenen zich hier bij uitstek voor. Situaties beleven en zelf dingen onderzoeken: zo wordt het verleden je eigen verleden. Het kader hierbij wordt gevormd door de 10 tijdvakken van De Rooy en de Canon van Nederland.

Cultuurlijn: Op Maat
Een cultuurlijn Op Maat is een doorlopende leerlijn cultuureducatie die individueel is afgestemd op het curriculum van de school. De cultuurlijn Op Maat sluit dus naadloos aan op de specifieke wensen en mogelijkheden van de school. Hierdoor raakt cultuureducatie meer geïntegreerd in het bestaande onderwijsprogramma van de school.

Benieuwd naar de lessen in onze cultuurlijnen?

 

cultuurlijn

Waar kunt u aan denken met het kiezen van een cultuurlijn

Kiezen met het hele team
Het kiezen van één meerjarig onderwijsprogramma voor de gehele school is een grote stap. Om voldoende draagvlak in het team te creëren kan het daarom handig zijn om in teamverband de keuze te maken. Zo zijn niet alleen de directie en de interne cultuurcoördinator betrokken bij de vormgeving van cultuureducatie, maar denken ook alle leerkrachten mee over de richting van cultuuronderwijs.

Aansluiting op de leerling
Bij het maken van de keuze is het belangrijk dat het onderwijsprogramma aansluiting heeft op de leerling. Hiervoor kan je als school de leerlingen centraal stellen. Dit zorgt ervoor dat de cultuurlijn niet alleen aansluit op de wensen van het team, maar ook op de belevingswereld van de leerling. De volgende vragen kunnen helpen bij het in beeld brengen van de leerling:

  • Waar zitten de leerlingen in hun ontwikkelingsfase?
  • Welke basisvaardigheden beheersen ze?
  • Welke onderwerpen zijn relevant voor de leerling?
  • Wat is hun achtergrond?

Wanneer de leerlingenpopulatie in kaart is gebracht is het al makkelijker om te kijken welke cultuurlijn goed bij hen aansluit. Dit kan een cultuurlijn zijn met een thema dat vanuit school of hun achtergrond onderbelicht blijft of juist een thema dat al belangrijk is in het leven van de leerlingen.

Samenhang met het onderwijs
Naast de leerlingen is het natuurlijk ook belangrijk om de cultuurlijnen aan te kunnen laten sluiten op het type onderwijs dat er op de school gegeven wordt.

  • Ben je een montessorischool, een vrije school, een jenaplanschool of een ander type school?
  • Wat zijn de speerpunten van de school?
  • Hoe kan cultuureducatie invulling geven aan de visie van de school?

Verbreden of verdiepen
Ten slotte kun je wanneer je voor één bepaalde cultuurlijn kiest, de keuze maken om met een cultuurlijn het lesaanbod op school te verbreden of juist te verdiepen. Door bijvoorbeeld iets buiten het curriculum van de school te doen of juist aan te sluiten op hetgeen er op school al behandeld wordt.

Denkt jouw school ook “Yes, wij mogen een cultuurlijn kiezen, maar hoe doen we dat eigenlijk?” Grijp dan je kans om cultuureducatie naar een hoger plan te tillen en neem contact met ons op om vrijblijvend een afspraak te maken voor een presentatie of gesprek.

 

cultuurlijnEen cultuurlijn Op Maat is een doorlopende leerlijn cultuureducatie die individueel is afgestemd op het curriculum van de school. We zoeken daarbij naar de ideale verbinding tussen het curriculum van de school, de kerndoelen en de lesmethodes.

Ook verwerken we actuele ontwikkelingen in onze cultuurlijnen. Dit kan het leerplankader van Cultuur in de Spiegel zijn, maar bijvoorbeeld ook een themaweek binnen de school.

De cultuurlijn Op Maat wordt aan de hand van de wensen en randvoorwaarden van een school speciaal samengesteld. Hierdoor raakt cultuureducatie meer geïntegreerd in het bestaande onderwijsprogramma van de school. Deze cultuurlijn kun je daarom niet direct boeken, maar pas na een adviesgesprek met ons.

Wij komen graag bij je langs om alle mogelijkheden voor jouw school te bespreken. Inmiddels hebben zo’n 30 scholen een cultuurlijn Op Maat! Bekijk alle lessen van de cultuurlijn op Maat.

Wil je weten wat de mogelijkheden zijn voor jouw school? Neem dan contact met ons op. Wij komen graag bij je langs om alle mogelijkheden te bespreken.