MayaMeritUitsnede

De rijksoverheid vindt cultuureducatie belangrijk voor de persoonlijke ontwikkeling en de creativiteit. Daarom stimuleert ze cultuurparticipatie op verschillende manieren.

Regeling Cultuureducatie met kwaliteit
Een manier is de regeling Cultuureducatie met kwaliteit. In 2013 is dit programma gelanceerd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De rijksoverheid wil met dit programma kwalitatief goede cultuureducatie een vaste plek geven in het basisonderwijs. Meer informatie over het programma vind je op de website van het Fonds voor Cultuurparticipatie.

Regeling Prestatiebox primair onderwijs
Daarnaast is er de regeling “Prestatiebox primair onderwijs”. Scholen ontvangen jaarlijks € 11,50 per leerling voor cultuureducatie. Deze regeling loopt tot en met 2016.

Het geld moet worden besteed aan het versterken van de samenhang en de kwaliteit van cultuureducatie. Naast cultuureducatie zijn er middelen opgenomen voor opbrengstgericht werken en professionalisering van leraren en schoolleiders.

Scholen kunnen de middelen uit de prestatiebox naar eigen inzicht besteden. Wel zijn scholen verplicht om verslag te leggen van hun ambities en doelstellingen, resultaten en daarvoor ingezette middelen. Dit verslag wordt als bijlage bij het jaarverslag ingediend.

Van de inzet van de middelen voor cultuureducatie is in het schooljaar 2012-2013 een nulmeting gedaan. Vervolgens vindt in 2015-2016 een evaluatie plaats. Meer informatie over de regeling Prestatiebox primair onderwijs.

____________________________

Blijf op de hoogte van Cultuureducatie met kwaliteit in Holland Rijnland via onze nieuwsbrief! Meld je aan via een mail met je naam en de naam van de organisatie o.v.v. ‘aanmelding nieuwsbrief CMK’ of laat je gegevens achter op onze website.

 

In samenspraak met provincies en gemeenten is door de staatssecretaris een bestuurlijk kader opgesteld. Het Fonds voor Cultuurparticipatie heeft op basis hiervan de subsidieregeling Cultuureducatie met Kwaliteit ontwikkeld.

Aanvraag bij het Fonds voor Cultuurparticipatie
Culturele instellingen kunnen op voordracht van een gemeente/provincie een aanvraag indienen bij het Fonds voor Cultuurparticipatie. Het beschikbare budget van het fonds komt alleen ‘vrij’ als gemeenten en provincies een even groot bedrag zelf bijleggen (‘matching’).

Lokale initiatieven voor de regeling Cultuureducatie
De provincie Zuid-Holland doet niet mee aan de regeling CMK. Daarom zijn er negentien lokale initiatieven voor de regeling Cultuureducatie met kwaliteit opgezet, namelijk in: Delft, Dordrecht, Holland-Rijnland/Leiden, Lansingerland/Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk/Leidschendam-Voorburg, Westland, Zoetermeer, Rotterdam, Alblasserwaard-Vijfheerenlanden, Den Haag, Drechtsteden, Goeree-Overflakkee/Voorne-Putten, Hoeksche Waard, Midden-Holland, Rijnstreek en Schiedam-Vlaardingen.
Ondanks dat de provincie niet mee doet aan de regeling CMK, ondersteunt de provincie wel cultuurnetwerkers en erfgoedlijnen.

Cultuureducatiegroep als penvoerder
Cultuureducatiegroep is door de regio Leiden en Holland Rijnland* voorgedragen als penvoerder. Samen met BplusC, Kunstgebouw en basisscholen hebben we een succesvolle aanvraag ingediend. Onder het motto “Leren van gisteren en vandaag voor de cultuureducatie van morgen”, leveren wij een bijdrage aan de (culturele) ontwikkeling van kinderen.

* Holland Rijnland = Hillegom, Kaag en Braassem, Katwijk, Leiderdorp, Lisse, Nieuwkoop, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Rijnwoude, Teylingen, Voorschoten, Wassenaar en Zoeterwoude.

____________________________

Blijf op de hoogte van Cultuureducatie met kwaliteit in Holland Rijnland via onze nieuwsbrief! Meld je aan via een mail met je naam en de naam van de organisatie o.v.v. ‘aanmelding nieuwsbrief CMK’ of laat je gegevens achter op onze website.

 

In Zuid-Holland doen de gemeenten mee aan de regeling Cultuureducatie met kwaliteit. Grote gemeenten met meer dan 90.000 inwoners, maar ook kleinere samen met buurgemeenten of de omliggende regio.

Versterken van cultuureducatie in het basisonderwijs
Zij hebben met eigen geld en het geld van het Fonds voor Cultuurparticipatie plannen gemaakt voor de periode 2013-2016 die de kwaliteit van cultuureducatie in het basisonderwijs versterken. Plannen waarin de school en de culturele instelling met elkaar een passend en samenhangend programma ontwikkelen én waarin de deskundigheid van de leerkrachten en de medewerkers van de culturele instellingen wordt vergroot.

Cultuureducatiegroep zorgt voor verbinden
Cultuureducatiegroep komt aan deze plannen tegemoet door de lesprogramma’s van de cultuurlijnen met elkaar te verbinden. Hierdoor ontstaat samenhang in cultuureducatie.

____________________________

Blijf op de hoogte van Cultuureducatie met kwaliteit in Holland Rijnland via onze nieuwsbrief! Meld je aan via een mail met je naam en de naam van de organisatie o.v.v. ‘aanmelding nieuwsbrief CMK’ of laat je gegevens achter op onze website.

De kwaliteit van cultuureducatie staat momenteel vol in de schijnwerpers. Niet voor niets: kwalitatief hoogstaande cultuureducatie draagt bij aan de ontwikkeling van het cultureel zelfbewustzijn van kinderen.

Dit zelfbewustzijn speelt een grote rol in hoe kinderen de wereld, elkaar en zichzelf waarnemen en uiteindelijk handelen. Een goede kijk op de ander en op jezelf vormt de basis voor kritisch en zelfbewust burgerschap.

Cultuureducatie op scholen naar een hoger plan
Cultuureducatiegroep zet zich in om cultuureducatie op scholen naar een hoger plan te tillen. Dit doen wij door samen met scholen en diverse culturele instellingen leerlijnen cultuureducatie te ontwikkelen. Cultuureducatie met kwaliteit wordt namelijk onder andere bereikt door cultuureducatie in een doorlopende leerlijn aan te bieden.

Ontwikkelen van cultuurlijnen
Cultuureducatiegroep heeft daarom cultuurlijnen ontwikkeld. Een cultuurlijn is een meerjarig onderwijsprogramma dat bestaat uit inspirerende lessen van verschillende culturele instellingen op het gebied van erfgoed, kunst en media.

De lessen binnen een cultuurlijn zijn verbonden met elkaar én met het lesprogramma in de klas, zodat ze een verdieping en verrijking van de lesstof op school vormen. De leerlingen krijgen op deze manier een kwalitatief, samenhangend en divers programma cultuureducatie. Dit helpt ze uitgroeien tot zelfbewuste en creatieve mensen, die actief meedoen aan de samenleving, deel van die samenleving willen zijn en er een positieve bijdrage aan willen leveren.

Cultuureducatiegroep als partner 
Naast onze ontwikkelingsactiviteiten fungeren wij ook als uitwisselingsplatform, scholingspartner, adviseur, kwaliteitsbewaker en ondersteuner.

____________________________

Blijf op de hoogte van Cultuureducatie met kwaliteit in Holland Rijnland via onze nieuwsbrief! Meld je aan via een mail met je naam en de naam van de organisatie o.v.v. ‘aanmelding nieuwsbrief CMK’ of laat je gegevens achter op onze website.