beleid cultuureducatie culturele instellingenWil je als culturele instelling meer scholen naar je lesprogramma’s trekken of zou je meer willen doen op het gebied van educatie? Of vraag je je af of jullie lesprogramma’s wel aansluiten op de leerdoelen van het onderwijs?

Wij denken hierin graag met je mee. In een persoonlijk gesprek brengen we jullie wensen en doelgroep in kaart. Welke wegen kunnen er dan ingeslagen worden en hoe pak je dit aan? Is het handig om een cursus te volgen of moet er juist nieuw lesmateriaal ontwikkeld worden?

Wil je graag antwoord op deze vragen? Neem dan contact met ons op. We komen graag bij je langs om de mogelijkheden te bespreken.

 

beleid cultuureducatie culturele instellingenWij bieden culturele instellingen graag extra handvatten op het gebied van cultuureducatie, zo ook voor het maken van een cultuureducatiebeleid.

Naast een adviesgesprek bieden we ook mogelijkheden aan voor scholing. Dit doen wij door middel van diverse cursussen. Een goed voorbeeld hiervan is de cursus ICC (Interne CultuurCoördinator). In deze cursus leer je o.a. hoe je een beleidsplan schrijft en vergroot je jouw kennis en inzicht in cultuureducatie.

Bekijk hier alle informatie over onze scholingsprogramma’s.

beleid cultuureducatie culturele instellingenOm de kwaliteit van de cultuureducatieve programma’s van instellingen beter te laten aansluiten op het curriculum van een school hebben wij in samenwerking met BplusC, Kunstgebouw en dertig basisscholen uit de regio het Referentiekader Cultuureducatie Holland Rijnland ontwikkelt.

Dit is een richtinggevend, inhoudelijk overzicht van de kennis, vaardigheden en attituden (de competenties) waarvan basisscholen in deze regio het belangrijk vinden dat leerlingen die in hun culturele loopbaan ontwikkelen. Belangrijke competenties zijn onder andere:

  • cultureel (zelf)bewustzijn/reflectief vermogen
  • creatief vermogen
  • receptief vermogen
  • (re)productief vermogen

Dit kader dient als een gemeenschappelijke “taal” waarmee we de samenwerking tussen scholen en de culturele omgeving versterken.

Wil je weten hoe je het referentiekader kunt toepassen? Dan is de cursus Referentiekader Cultuureducatie in de praktijk wellicht iets voor jou!
Bekijk hier alle informatie over het scholingsprogramma.

 

beleid cultuureducatie culturele instellingenIn 2013 en 2014 is het Referentiekader Cultuureducatie Holland Rijnland ontwikkeld.

Dit is een richtinggevend, inhoudelijk overzicht van de kennis, vaardigheden en attituden (de competenties) waarvan basisscholen in deze regio het belangrijk vinden dat leerlingen die in hun culturele loopbaan ontwikkelen.

Bekijk hier de informatie over de landelijke regels.